Teleskové. 3. Jejich další říše a obyčeje
Po rozdělení
Turkutského kaganátu si začali počátkem 7. století vytvářet vlastní říše,
například Kibi v Džúngarsku
nebo silnou říši Sejanto, o které
jsem již podrobněji psal. Teleskové se spolu s Číňany podíleli i na likvidaci
turkutských kaganát a nakonec se sjednotili v mocném kaganátu Ujgurů, též Choj-chu. Ten byl jakousi konfederací kmenů,
kde klíčovou roli měli Tokuz-Oguzové (9 rodů). Vedoucím byl Jaglakar (Jologe,
vlastní kaganský rod). Do svazu byly inkorporovány dva kmeny, které
k Teleskům nepatřily: Basmalové a východní větev Karluků. Dále pak několik
dalších teleských kmenů: Pugu, Chun, Bajirku, Tongra, Kibi a Sygje. Zdá se, že
některé, zejména vzdálenější teleské kmeny, jako například Kurikanové, byli
v dosti volném vztahu ke kaganátu a měly minimálně nějakou autonomii.
Po zničení
Ujgurského kaganátu Jenisejskými Kyrgyzy bylo nejvýznamnější nástupnickou
ujgurskou říší idikutství
v Západním kraji. Vzniklo kolem poloviny 9. století a existovalo do roku
1028, kdy ho zničili Tangutové. Idi kuti („svatá výsost“) pocházeli
z kaganského rodu Jaglakar. Nebyla to sice nijak mocná říše, její vládcové
ale ovládali města v důležité části hedvábné stezky, což jim dodávalo na
významu a zajišťovalo bohatství. Měla vyspělou kulturu, která čerpala ze
západních i východních vlivů a stala se i důležitým mostem mezi těmito
kulturami. Úspěšně se zde šířil buddhismus, naopak se Ujgurové snažili bránit
pronikání islámu ze západu. Používali zde písmo, které se později stalo
základem mongolského, protože mnoho vzdělaných Ujgurů sloužilo po vzniku Mongolské říše Čingischánovi a dalším
mongolským vládcům.
Teleskové
byli pochopitelně velmi zajímaví pro Číňany, díky čemuž máme dost informací o
jejich obyčejích. Zde jsou některé: Přejíždějí z místa na místo,
v závislosti na dostatku vody a trávy. Oblékají se do kůží, jedí hlavně
maso. Chovají dobytek, koně, ovce a další domácí zvířata. I když se zvířata
volně pasou v stepi, nikdo je neukradne. Jejich povozy jsou mimořádně
vysoké a mají velké množství paprsků. Každý kmen má svého vůdce, ale
v případě nebezpečí se dokáží sjednotit a představují velkou sílu.
V bitvách neumějí vytvářet pevné formace, proto nevydrží frontální útok a
spoléhají se spíše na pohyblivost a bleskové útoky. Při svatbách dávají bohaté
dary, hlavně koně a dobytek. Příbuzní ženicha ale mají právo si z darovaných
koní nějakého chytit. V tom jim
brání dosavadní majitelé, kteří se snaží koně vylekat a splašit. Při svatbách
nejedí žádné obilniny a nepijí víno. Konzumují hlavně kobylí mléko a vařené
maso. Všichni slaví až do noci a pak přenocují před jurtou novomanželů.
S vdovami soucítí, ale jen výjimečně se s nimi žení. Milují údery
hromu. V těchto místech skrápějí zem krví černého berana, zapalují ohně,
poslouchají zaklínání šamanů, mávají zbraněmi, střílejí do nebe, jezdí dokola
na koních a vytvářejí kruh z vrbových větví, politých mlékem.
Komentáře
Okomentovat