Malá ochutnávka portských vín

Ke konci zimy se naše partička vínomilů rozhodla sáhnout po něčem na zahřátí a vybrali jsme portské. Abychom vysoký obsah alkoholu u tohoto typu vína obvyklý v pořádku přežili, zvolili jsme jen malý počet vzorků, které jsme jako obvykle posuzovali při slepé degustaci. Po pravdě řečeno, portské nikdo z nás skoro nepije (na mě je to přece jen trochu moc sladké), nemáme ho napité, takže hodnocení bylo tentokrát s o dost větší rezervou než jindy. Snad proto se i pořadí u jednotlivých hodnotitelů lišilo více než obvykle.
Armilar Tawny Porto. Rubínová barva, vysoká viskozita. Jemná kořenitá vůně švestek. V těle plnější, hezky uhlazené, v chuti třešně. Dochuť střední až delší. Já ho řadil na třetí místo, ale celkově zvítězilo.
Convento Velho Ruby Porto. Barva na pomezí rubínu a granátu, viskozita vysoká. Těžká vůně višní v čokoládě, totéž bylo i v chuti. V těle plné, hezky uhlazené, delší dochuť. Mně se líbilo ještě o něco více než předchozí, celkově ale skončilo až čtvrté.
Royal Oporto Tawny Porto. Rubínová barva, vysoká viskozita. Těžká kořenitá vůně medu, jitrocelového sirupu, podobné tóny i v chuti, uhlazené, delší dochuť. U mě skončilo čtvrté, celkově páté.
Porto 2011 pozdní sběr - Konečný Moravský Žižkov. Tohle bylo vlastně moravské víno, vyrobené podle vzoru portských z odrůdy Váh. To jsme sice nevěděli, přesto nám bylo hned trochu "podezřelé", jevilo se jiné než ostatní, nicméně mně bylo velmi sympatické. Působilo svěžeji než ta pravá. Velmi tmavá barva, vysoká viskozita. Velmi příjemná vůně švestek a černého rybízu, svěží, šťavnaté, na jazyku lahodné, dochuť delší. Já ho hodnotil nejvýše, skončilo ale třetí.
Sandeman Ruby Porto. Hodně tmavá rubínová barva, velmi vysoká viskozita. Středně intenzivní, trochu hrubší vůně, ze které mi dost vystupoval alkohol, v chuti naopak poněkud ostřejší, s tóny višní. Dochuť dlouhá. Zaujalo mě přece jen o něco méně, dal jsem ho na páté místo, celkově ale skončilo druhé.
Je pravda, že rozdíly v celkovém hodnocení jednotlivých vzorků byly velmi malé, takže to zase trochu relativizuje jistou neshodu v pořadí u jednotlivých hodnotitelů. Nakonec podstatné bylo, že všechna vína byla celkem pěkná, žádné vyloženě neurazilo a večer byl pro všechny zúčastněné velmi příjemný.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy