Ochutnávka Vinařství Tomáš Krist


Poslední březnový den jsem asi po měsíci znovu vypravil do kavárny Mucha café v Přelouči na ochutnávku, kterou pořádala vinotéka Dobré víno Cestrovi. Tentokrát bylo na programu Vinařství Tomáš Krist. Jejich vína sice samozřejmě znám, zatím jsem ale neměl možnost posoudit je na souvislé degustaci. Docela jsem se a těšil a byl zvědavý, jaká vína budou prezentována. Zklamaný jsem rozhodně nebyl. Už první pohled ukázal, že jde výhradně o vína přívlastková, navíc olepená spoustou medailí z různých, mnohdy i dost prestižních soutěží. Večerem provázel obchodní zástupce vinařství pan Oldřich Cuták.


Nejprve několik slov o vinařství. Jedná se o mladou firmu, sídlící v Miloticích nedaleko Kyjova. Vlastní 10 ha vinic, část hroznů nakupují od dlouholetých partnerů. Proto na lahvích vedle slovácké podoblasti najdeme i velkopavlovickou a mikulovskou. Nejdůležitějšími odrůdami jsou Rulandské šedé, Tramín, Chardonnay a Pálava z bílých a Rulandské modré, Modrý Portugal a Frankovka z modrých. Vína se vyrábějí metodou řízeného kvašení a jedná se hlavně o vysoce kvalitní přívlastková. Podle slov obchodního zástupce je nejlepší vypít je do dvou let, i když na stránkách vinařství bývá doporučená archivace delší, někdy podstatně. Vína získala ocenění například na Vinalies internationales Paris, Vinitaly Verona, International Wine Challenge London nebo Concours mondial de Bruxelles.


My jsme mohli ochutnat deset vzorků, z toho čtyři červené.
Sauvignon 2008 pozdní sběr. Obsah alkoholu 12 %, 5,6 g kyselin, 3,7 g zbytkového cukru, bezcukerný extrakt 21, 47 g. Začali jsme možná trochu netypickým Sauvignonem, který byl zároveň na vstupní "zavíňovací" vzorek velmi dobrý. Světlinká zlatavá barva s jemným nazelenalým nádechem, viskozita nižší až střední. Lehká příjemná vůně, v níž nebyly ani kopřivy ani broskev, nýbrž citrusy, nejspíše červený grep. Chuť velmi harmonická, jemná, opět s tóny citrusů a angreštů. Středně dlouhý sametový odchod. Začínám nezvykle vysokým, nicméně zaslouženým hodnocením - dávám 7,5 bodů.
Rulandské šedé 2008 výběr z hroznů. Vinařská obec Milotice, viniční trať Šidleny. Obsah alkoholu 11,5 %, 5,8 g kyselin, 2,9 g zbytkového cukru, 19,8 g bezcukerného extraktu. Víno z nejprodávanější odrůdy vinařství. Barva zlatavá, viskozita vysoká. Výraznější sladká vůně zralých hroznů, plnější tělo. Chuť o trochu horší než slibovala vůně. Byla kořenitá s lehkou hořčinkou. Středně dlouhá dochuť. Dostalo od mě 7 bodů.
Chardonnay 2008 pozdní sběr. Vinařská obec Ratíškovice, viniční trať Hrubé Pole. Obsah alkoholu 11,5 %, 6,8 g kyselin, 10 g zbytkového cukru, 22,4 g bezcukerného extraktu. Sytější zlatavá barva, velmi vysoká viskozita. Lákavá vůně exotického ovoce, citrusů a jahod, k tomu jemný náznak vanilky. Mimořádně příjemná, harmonická, jemně kořenitá chuť, v níž byly opět zřetelné citrusy. Plné tělo, dochuť středně dlouhá. Víno si odneslo zlatou medaili z Bruselu. Pro mě vrchol večera, 8,5 bodu.
Neuburské 2009 pozdní sběr. Vinařská obec Čejkovice, viniční trať Stará Hora. Obsah alkoholu 11,5 %, 7,7 g kyselin, 11,8 g zbytkového cukru, 20,7 g bezcukerného extraktu. Zlatavá barva se zelenkavým nádechem, vysoká viskozita. Středně intenzivní, sladší, skoro exoticky působící citrusová vůně, vysoká viskozita. Lahodná chuť citrusů s lehkou zajímavou hořčinkou. Dochuť kratší až střední. Víno získalo stříbrnou medaili na Valtických trzích, v závěrečném hodnocení mezi návštěvníky ochutnávky zvítězilo mezi bílými. Já jsem mu dal 7,5 bodu.
Ryzlink rýnský 2009 pozdní sběr. Vinařská obec Milotice, viniční trať Šidleny. Obsah alkoholu 11,5 %, 7 g kyselin, 12,8 g zbytkového cukru, 21,3 g bezcukerného extraktu. Velmi světlá, skoro vodová barva, vyšší viskozita. Vůně slabounká, lehce nasládlá, lipově-medová. Vůně sice neoslnila, chuť byla ale o dost lepší. Byla svěží, harmonická. V těle bylo plné, dochuť delší. Opravdu pěkné víno, které získalo zlatou medaili v Paříži, já ho ocenil 8 body.
Pálava 2008 pozdní sběr. 11,5 % alkoholu, 6,1 g kyselin, 22,8 g cukru a 19,76 g bezcukerného extraktu. Barva zlatavá, viskozita vysoká. Intenzivní, přímo opojná, hodně sladce působící vůně vyzrálých hroznů a ananasu. V těle plné, chuť připomínala červené pomeranče. Dochuť středně dlouhá. Na můj vkus bylo sice dost sladké, přítomným slečnám se ale velmi líbilo. Tentokrát jsem dal 7 bodů.
Frankovka rosé 2009 pozdní sběr. Vinařská obec Vacenovice, viniční trať Vinohrádky. Obsah alkoholu 11 %, 5,7 g kyselin, 29,8 g zbytkového cukru, 19 g bezcukerného extraktu. Barva i na růžové víno hodně světlá, viskozita vyšší. Vůně poměrně slabá, náznak malin a jahod. Středně plné tělo, chuť lepší a výraznější než vůně. Byla ovocná, jemně kořenitá. Dochuť kratší až střední. Víno dostalo stříbrnou medaili v Poysdorfu. Přestože nejsem velkým přítelem růžových vín, tohle špatné nebylo, dal jsme mu 6,5 bodu, dámy by ho ale asi ocenily více.
Cabernet Sauvignon 2008 pozdní sběr. 2,3 g zbytkového cukru, 5,9 g kyselin a 28 g bezcukerného extraktu. Barva velmi tmavá, skoro neprůhledná, s narezlými menisky. Viskozita vysoká. Méně intenzivní vůně švestek a černého rybízu. V těle mohutné, třísloviny jemné, v chuti mi přišlo lehce natrpklé. Dochuť kratší až střední. Víno si odneslo zlatou medaili z Vinum juvenale. Já ho ocenil na 7,5 bodu.
Merlot 2009 výběr z hroznů. Vinařská obec Uherský Ostroh, viniční trať Plachty. Obsah alkoholu 13 %, 5 g kyselin, 2,6 g zbytkového cukru, 28,9 bezcukerného extraktu. Barva hodně tmavého granátu, viskozita vysoká. Vůně sice méně intenzivní, přesto ale velmi příjemná. Byly v ní lesní plody a povidla. Plné tělo, chuť bohatá, pikantní, ovocná, jemně kořenitá s dotekem čokolády. Dochuť delší. Víno bylo zařazeno mezi Top 77 vín ČR. Tady jsem se s přítomnými na ochutnávce shodl v tom, že se jednalo o nejlepší červené z ochutnávky. U mě celkově druhé za Chardonnay, dal jsem mu lepších 8 bodů.
Rulandské modré 2009 výběr z bobulí. Vinařská obec Milotice, viniční trať Šidleny. Obsah alkoholu 14 %, 5,9 g kyselin, 6 g zbytkového cukru. Láhev o obsahu 0,5 l. Barva poměrně neobvyklá, a to i na rulandu, nahnědlá. Viskozita velmi vysoká. Středně intenzivní vůně mi nejspíše připomínala nějaký léčivý sirup. Tělo středně plné. Tento výběr z bobulí byl možná překvapivě suchý a skutečně nijak sladce nepůsobil. Zato tu lehce vystupovaly třísloviny a docela zřetelně alkohol. Dochuť středně dlouhá. Víno sice nebylo špatné, nijak mě ale neuchvátilo a slyšel jsem na něj i dost odmítavé reakce. Na každý pád mi zde poměr mezi kvalitou a cenou (na rozdíl od všech ostatních) moc dobře nevycházel. Hodnocení končím 7 body.


Celkově mohu večer hodnotit jako velmi vydařený, i když jeho průběh byl možná trochu atypický. Obvykle se začíná průměrným zavíňovacím vzorkem a končí nějakou "bombou", nejčastěji sladkou. Tady měla všechna vína vcelku vyrovnanou, velmi dobrou až vynikající úroveň, úvodní vzorek patřil podle mě k těm nejzdařilejším, jen to poslední víno jasným vyvrcholením nebylo, i když mu jistou zajímavost upřít nemohu. A kolik tato vína stála? Kromě posledního vzorku platila pro tento večer jednotná cena - 220,- Kč. To mi přišlo vzhledem ke kvalitě odpovídající.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy