Další ochutnávka Dobré vinice

větší sál

         27.1. jsem byl v pardubickém vinném baru Nálada na ochutnávce vinařství Dobrá vinice. Jejich produkci jsem tu koštoval již před rokem (viz). Svá vína představoval sám vinař, pan Petr Nejedlík. Hrozny pěstují na 18 ha tratí v Popicích a Vrbovci, práce probíhají ručně, vinice jsou ošetřovány na biologické a minerální bázi. Výnosy jsou přísně regulovány a víno zraje obvykle v nových dubových sudech.
         Ochutnali jsme celkem 11 vzorků, z toho jen jeden byl červený. Byly řazeny zcela logicky s důsledně vzestupnou tendencí - až na (pro mě) jednu zásadní výjimku.
vína


Ryzlink rýnský 2010. Tento zavíňovací vzorek byl před degustací stočen z tanku, na programu degustace původně nebyl, žádné bližší údaje o něm nevím. Bylo to zřetelně ještě mladé víno světlé barvy se zelenkavým nádechem, nižší viskozitou a zřetelným perlením. Vůně byla intenzivnější, ovocná, spíše ostřejší, rybíz a kyselé hrušky. Také chuť působila ještě ostře, svíravě, kyseliny byly dost výrazné, dochuť kratší. Tohle víno se mi moc nelíbilo a většinu vzorku ze skleničky (do kterých nám nalévali docela štědře) jsem svěřil džbánku na odlévání. Hodnotím 5 body z deseti možných.

Cuvée Kambrium 2009 VOC Znojmo. Jedná se o cuvée 50 % Ryzlinku rýnského a 50 % Veltlínského zeleného z vinařských obcí Vrbovec a Popice. Cukernatost při sběru 22,7 -22,9° ČNM. Zrálo ve starších sudech a čtyři měsíce leželo na kvasnicích. Mělo 13,2 % alkoholu, 5 g zbytkového cukru a 6,6 g kyselin. Barva světle zlatavá s nazelenalým nádechem, ve vzhledu lehké perlení, viskozita střední. Vůně spíše slabší, nasládlá, trochu připomínající sladké pečivo a k tomu trocha rybízu a angreštu.V těle středně plné. I tady mi přišla chuť trochu ostřejší, i když zdaleka ne tolik, jako u předchozího vzorku. Dochuť kratší až střední. Lepších 6 bodů.

Ryzlink rýnský 2009 VOC. Vinařská obec Vrbovec, viniční trať U sv. Urbana. Leželo 4 měsíce na kvasnicích., nefiltrováno. Obsah alkoholu 12,9 %, cukernatost při sběru 22,4 °ČNM, 6,8 g kyselin, 5,7 g zbytkového cukru. Zlatavá barva, viskozita vysoká. Vůně výraznější, spíše ovocná, zelená jablka, rybíz. V těle plnější, ovocná chuť. I zde se mi zdály kyselinky trochu vystupovat. Dochuť kratší. Dávám 6,5 bodu.

Ryzlink rýnský 2007, řada Premium. Vinařská obec Vrbovec, viniční trať U sv. Urbana. Zrálo 14 měsíců na kvasnicích, nefiltrováno. Cukernatost 23,2° ČNM, obsah alkoholu 13 %, 2,5 g zbytkového cukru a 6,7 g kyselin. Sytější zlatá barva, viskozita střední. Jemná, mírně zoxidovaně působící vůně, trochu nasládlá, pampeliškový med, trocha citrusů. V těle středně plné. Chuť uhlazená, s lehce potlačenou ovocností. Dochuť kratší až střední. Dostává lepších 7 bodů.

Quatre cuvée 2007. Vyrobeno z burgundských odrůd: Pinot blanc 25 %, Chardonnay 30 %, Pinot gris 30 %, Pinot noir 15 %. Zrálo v nových francouzských barikových sudech. Cukernatost se pohybovala na úrovni pozdního sběru. Obsah alkoholu 12,8 %, zbytkový cukr 1 g, kyseliny 5,8 g. Sytější zlatavá barva s jemným narůžovělým nádechem, vysoká viskozita. Výrazná sladší vůně, kořenitá, s dotekem vanilky. V těle plné, harmonické, uhlazené, s velmi jemnou, ale příjemně působící hořčinkou. Dochuť středně dlouhá až delší. Opět krok nahoru, 7,5 bodu.

Blanc de Pinot noir 2006. Bílé víno z modrých hroznů, které zrálo ve francouzských dubových sudech, nefiltrované. Zlatožlutá barva se zřetelným narůžovělým nádechem, vyšší viskozita. Jemná uhlazená vůně, skoro jako buchta s tvarohem, ale také trocha karamelu. V těle středně plné. Chuť harmonická, lahodná se zajímavou hořčinkou ve středně dlouhé dochuti. Poctivých 8 bodů.
pohoda

Velké dobré bílé 2006. Cuvée Chardonnay, Pinot gris, Pinot blanc a Sauvignon. Zrálo v nových francouzských sudech, 16 měsíců leželo na kvasnicích. Zlatavá barva, vysoká viskozita. Jemná, mírně nasládlá vůně se stopami vanilky. V těle hodně plné. I tady jsem našel zajímavou lehkou hořčinku, tentokrát v chuti. Dochuť středně dlouhá. Jedno z nejpovedenějších vín ochutnávky, lepších 8 bodů.

Velké dobré bílé 2006, Reserve. Cuvée se stejným složením jako předchozí, jen doba ležení na kvasnicích byla o šest měsíců delší. Barva zlatá, viskozita hodně vysoká. Výrazná, hodně sladce působící vůně (i když víno je suché), zřetelný dotyk dřeva. V těle hodně plné, chuť velmi jemná, dochuť středně dlouhá. Opět lepších 8 bodů, přesto se mi předchozí víno líbilo nepatrně více.

Sauvignon blanc 2006, Národní park. Cukernatost 24,3° ČNM, obsah alkoholu 13,5 %, 1,5 g zbytkového cukru, 5,9 g kyselin. Leželo 14 měsíců na kvasnicích. Zlatožlutá barva, vysoká viskozita. Intenzivnější široká ovocně-květinová vůně, s tóny ananasu, broskví a manga.
V těle hodně plné, chuť lahodná, ovocná, dochuť delší. Pro mě úplně nejlepší víno ochutnávky, které těsně přeskočilo oba předchozí vzorky, 8,5 bodu.

nejedlík

Trio 2006. Cuvée Pinot noir (55%), André (25 %) a Zweigeltrebe (20 %), jediný zástupce červených. Toto víno si podle vlastních slov udělal pan Nejedlík pro sebe. Zrálo v nových francouzských a rakouských sudech. Cukernatost na úrovni pozdního sběru, 12 % alkoholu, 2 g zbytkového cukru, 5,6 g kyselin. Temně rubínová barva, vysoká viskozita. Středně intenzivní vůně jahod, ostružin a višní. V těle plnější, kulaté, jemně kořenité, hezky pitelné. Dochuť střední až delší. U mě obsadilo celkově těsně druhé místo s 8,5 body, i když na špici byla docela tlačenice.

Sauvignon Oxana 2007. Vinařská obec Popice, trať Pod Lesem. Obsah alkoholu 13 %. Tak na toto víno jsem byl mimořádně zvědavý. Když jsem ho pil před rokem, dalo mi obrovskou práci se přinutit, abych ho vůbec ochutnal (viz). Tak moc se mi "vůně" nelíbila. O tomto vínu se pak na internetu rozvinula velice rozsáhlá diskuse a našlo si velké obdivovatele. Tentokrát jsem byl nachystaný, že se s kráskou Oxanou poperu. Ale - nebudu si na nic hrát. Na tuto úroveň jsem se ještě nepropil (a skoro určitě nikdy nepropiji). Zdála se mi ještě horší než minule. Když si v takové lahůdce chce někdo čvachtat, je to jeho věc. Pan Nejedlík sliboval, že ji v závěrečném losování někdo z hostů vyhraje. Z pléna se ozval dotaz, zda je to odměna nebo trest. Ale abych přece jen konkrétně popsal, jak jsem ji vnímal: sytě zlatá barva, velmi vysoká viskozita. Velmi intenzivní zoxidovaná vůně, kvasnice, zkvašená jablka, petrolej. Čichat jsem k tomu prostě nemohl. I chuť mi ale přišla spíše jako nechuť, nějaká divně zkvašená šťáva z jablek. Dochuť (bohužel) dlouhá. 4 body a víckrát už bych ji opravdu zkoušet nemusel, byť má údajně vydržet až 20 let.

            Říká se: konec dobrý, všechno dobré. Tady to bylo spíše naopak. Až na poslední vzorek se mi ochutnávka líbila, i když ty první mi přišly přece jen trochu kyselejší. Velmi jsem oceňoval ochotu pana Nejedlíka. Ochutnávka probíhala ve dvou místnostech, ale on neustále přebíhal, odpovídal na všechny dotazy, nikdo se nemohl cítit ošizený. Vína z Dobré vinice určitě nejsou u nás úplně obvyklá, za vyzkoušení ale jistě stojí.
malý sál



   
  

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy