Letní vinařské toulky



centrum

        V létě jsem vedle poznávání památek taky navštívil některá místa spojená s vínem. Za zmínku stojí návštěva Sádku a Hustopečí.
sádeček

Vinařské centrum Sádek
            Na pomezí Vysočiny a znojemské vinařské podoblasti vzniklo v roce 2003 vinařské centrum. Kromě hotelu je tu restaurace s terasou, ze které se otvírá krásný pohled přímo do vinice - čtyřhektarové trati Pod Sádkem. Ta je zajímavá velkou pestrostí odrůd, z nichž některé jsou dosti unikátní např. Modrý Janek, Festivalnyj, Damascenka, Bianca. Vedle toho jsou zde ale i ty běžné jako Veltlínské zelené, Sauvignon, Modrý Portugal nebo Frankovka. Návštěvníci mohou po domluvě absolvovat asi dvoukilometrovou naučnou stezku vinicí. Na Sádku vyrábějí také vlastní vína, která je zde možné koupit nalahvovaná nebo ochutnat sudová. Byl jsem tam spíše jen na skok, tak jsem si jen na chvíli poseděl na terase, kochal se pohledem na vinici a pocucával vínečko. I když sudovým vínům moc nekloněný nejsem a piji je opravdu vzácně, ochutnal jsem po jedné sklence Sauvignonu a Cabernetu Sauvignon. Jestli byl posledně jmenovaný opravdu místní, byl až překvapivě dobrý. Na terase byl stánek s prodejem lahví vína. Tady jsem utrpěl lehký šok. Vše bylo za jednotnou cenu 100,-. Od místních zemských, přes příšerná italská stolní po přívlastková předních moravských vinařství. I když jsem měl původně v plánu koupit pro zajímavost jen nějaké místní, odvážel jsem si nakonec lahviček podstatně více. Velmi příjemný výlet!
vinohrad
freiminer
tabule
terasa

Na návštěvě v Hustopečích
            Další menší výlet směřoval do Hustopečí, města obklopeného mnoha vinicemi. Na náměstí je v hezkém domě U Synků, postaveném v 16. století, umístěna stálá vinařská expozice. Právě tu jsme hodlali navštívit. I když měla už být otevřená, nic se nedělo. Nějaký ochotný muž mi sdělil, že pán, který to má na starosti, se zdržel na obědě. Expozici by prý mohla otevřít i děvčata ze sousedního Infocentra, ta že ale o víně nic neví, zatímco zmiňovaný pán je vinař. A že by mu mohl zavolat, pokud jsme ochotní ještě chvíli počkat Tato varianta se nám zdála o dost lepší. Počkali jsme, ale po čase dorazilo mladé děvče, sice sympatické, které ale o víně také mnoho nevědělo. Expozici, která zachycuje vývoj místního vinařství a proces výroby vína nám sice ukázala, ale jen s minimem komentářů. Vedle toho zde měli pěkný sklípek, plný vín. Něco málo jsem ochutnal. Moc pěkná byla Frankovka 2002 pozdní sběr z Vinařství Petr Skoupil Velké Bílovice. Pak jsme se ještě podívali po městě, vymetli jednu pěknou místní vinotéku s ochotnou a zasvěcenou paní. Zaujal nás i supermoderní kostel, který si místní postavili poté, co jim starý v roce 1961 spadl po průjezdu dvou tankových kolon. I když nás už čas docela tlačil, zastavili jsme se ještě na skleničku celkem pěkného veltlínku ve sklípku u pana Sedláčka. Objevil jsem tu obrázek mě zcela neznámé odrůdy - Slankamenky červené. O té jsem nikdy neslyšel, tak jsem si ji alespoň vyfotografoval (Případné informace uvítám). Hustopeče letos poprvé zkoušejí akci "otevřené sklepy". Na seznamu jich bylo celkem 13, bylo by z čeho vybírat, bohužel na to tentokrát nebyl čas. Tak snad příště.
   
u synků
sklep
slunkamenka
kostel

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy