Degustace Vinařství Pod Martinkou Horní Věstonice


7. července proběhla ve Vinotéce plus v Pardubicích ochutnávka vín menšího rodinného podniku z Horních Věstonic - Vinařství Pod Martinkou. Firma se zaměřuje na přívlastková vína, především bílá, dále rosé a klarety. Hrozny, jichž asi polovinu nakupují, pocházejí z tratí Pod Martinkou, Pod Pálavou a U Venuše. Snaží se o zachování typického rázu pálavských vín, láhve nesou označení Terroir Pálava. Firmu a její vína zastupoval pan Huserek, od něhož jsme se dozvěděli řadu zajímavostí. Ochutnali jsme celkem deset vzorků, většinou bílých, pouze dvě suchá vína. Jistou slabinou byl dosti stručný degustační list, obsahující jen ty nejzákladnější informace, chyběl i obsah alkoholu. Po dvou vzorcích jsem se sice zeptal, ale občas mi to stejně v šumu ochutnávky uteklo.

Veltlínské zelené 2008 kabinet, polosuché. Není úplně běžné, že se ochutnávka začíná polosuchým vínem. Pravdou ale je, že prvních pět vzorků z řady Collection Fresh nijak sladce nepůsobilo. Jak napovídá název, jedná se o spíže lehčí, svěží vína. Viskozita nižší, zřetelné perlení, barva světle zlatavá se zelenkavými záblesky. Lehká příjemná vůně zelených jablek. Středně plné tělo, příjemná svěží ovocná chuť. Dochuť poměrně dlouhá. Ocenil jsem 6,5 body z deseti možných.
Sylvánské zelené 2008 pozdní sběr. Jedno z pouhých dvou suchých vín - což je určitě dost neobvyklé. Viskozita nízká, barva zlatavá. Lehká vůně přezrálých jablek či jablkového štrůdlu. V těle méně plné, chuť celkem příjemná ale nepříliš výrazná, dochuť středně dlouhá. Ohodnotil jsem stejně, 6,5 bodu.
Rulandské bílé 2008 kabinet, polosuché. Obsah alkoholu 10 %, 10 gramů zbytkového cukru. Nižší viskozita, zlatavá barva. Vůně zpočátku výraznější, nějaké tropické ovoce, ale dříve než jsem ji stačil určit, byla pryč. Tělo spíše méně plné, chuť svěží s trochu výraznějšími kyselinkami, ale přesto vyvážená. Dochuť kratší. Opět 6,5 bodu.
Sauvignon 2008 pozdní sběr, polosuché. Obsah alkoholu 12 %. Vyšší viskozita, zlatavá barva. Vůně středně intenzivní, snad černý rybíz, ale opět překvapivě rychle vyprchala. Tělo méně plné, v chuti příjemné, harmonické, lehce kořenité. Dochuť kratší. Zase 6,5 bodu.
Ryzlink vlašský 2008 pozdní sběr, polosuché. 11,5 % alkoholu, viskozita střední. Výraznější zlatavá barva s lehkými záblesky do zelena. Nevýrazná ovocná vůně, citrusy. Tělo trochu plnější, chuť svěží, harmonická, dochuť kratší. Z úvodní série asi nejlepší, dávám 7 bodů.

Rulandské šedé 2008 pozdní sběr, polosuché. Poskočili jsme do řady Collection Classic. Obsah alkoholu 12 %, 22 gramů zbytkového cukru.Viskozita střední, zřetelné perlení. Sytější zlatá barva. Sladká středně intenzivní hroznová vůně. V těle plné, Sladší chuť ananasového kompotu. Dochuť kratší až střední. Tentokrát 7,5 bodu.
Chardonnay 2008 pozdní sběr, polosladké (zbytkového cukru prý kolem 35 g). Viskozita střední, lehké perlení. Světlejší zlatavá barva. Vůně sladká, hodně zralé tropické ovoce. Tělo plnější, chuť na mě působila až těžce, málo svěže. Dochuť kratší až středně dlouhá. Dostalo ještě 7 bodů.
Tramín červený 2007 výběr z hroznů, polosladké (prý něco přes 40 g). Obsah alkoholu 14 %. Viskozita vysoká, sytější zlatá barva. Výrazná sladká vůně plně dozrálých hroznů a růže. Plnější tělo, lahodná sladká medová chuť, ve které ale byla i pikantní kyselinka. Pro mě nejlepší víno ochutnávky, které jsem ocenil 8 body.
Frankovka Claret 2008 kabinet, polosuché. Obsah alkoholu 10,5 %. Nízká viskozita. Světlonká, vodově růžová barva. Vůně nezřetelná, tělo poměrně plné. Chuť určitě lepší než vůně, poměrně výrazná, svěží, jahody, červený rybíz. Dochuť kratší až střední. Lehké svěží víno, kterému jsem dal 7 bodů.
Zweigeltrebe Rosé 2008 kabinet, polosladké. Obsah alkoholu 11 %. Barva starorůžová. Vůně nepříliš příjemná, která ale opět (tentokrát naštěstí) vyprchala. Chuť lepší než vůně, celkem svěží ovocná, středně dlouhá dochuť. Pro mě asi nejslabší víno večera, ale ještě 6,5 bodu.
Co tedy říci na závěr? Zdálo se mi, že vína chutnala spíše dámám, já byl poněkud rozpačitý. Převážně se jednalo o polosuchá nebo polosladká, přitom dosti lehká, méně výrazná vína, která byla určitě dobře technologicky zvládnutá a která by nehrozila nepříjemným překvapením, kdybychom je otevřeli třeba pro nenadálou návštěvu. Zároveň mi však přišla vzájemně dost podobná, o čemž svědčí i nepatrný rozptyl bodů, kterými jsem je ohodnotil. Vzhledem k celkem rozumným cenám (kolem 150,-) si ale příznivce určitě najdou.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy