Ochutnávka Vinařství Sonberk


14. 5. 2009 se v hotelu Zlatá štika v Pardubicích konala ochutnávka vín ze Sonberku. Toto mladé vinařství si už stačilo získat velmi dobré jméno a zaznamenalo i mimořádné úspěchy na mezinárodních akcích. Například v roce 2005 si z Vinalies Internationales v Paříži odnesli dokonce dvě zlaté medaile. S víny a samotným vinařstvím seznamovala obchodní ředitelka ing. Vladimíra Mrázová, které zdařile sekundoval hoteliér pan Oldřich Bujnoch. Dozvěděli jsme se, že vinařství se zaměřuje převážně na bílá vína z unikátní vinice Sonberk (dříve Sonnenberg) v Popicích, známé již ze 13. století. V 16. století se odtud dodávala vína na královský dvůr Jagellovců. Produkují asi 180 000 lahví ročně. Hrozny jsou sklízeny ručně, sklizeň je záměrně redukována na 0,5-1,5 kg z keře. Také výlisnost je nízká - jen 40 %. Centrem veškerého dění je vkusný moderní vinařský dům od architekta Jana Pleskota. Letos by se nově měla objevit také první červená vína, hlavně z odrůdy Merlot. Ten jsme bohužel neochutnali. Podávalo se deset bílých vín převážně z ročníku 2007, vesměs velmi zdařilých.
Cuvée Zlatá štika 2007. Překvapení večera, cuvée vyrobené po dohodě s panem Bujnochem z Veltlínského zeleného a Sauvignonu (40 %). Mělo obsah alkoholu 12,5 %. Světlejší zlatavá barva, střední viskozita, středně intenzivní příjemná ovocná vůně, zelená jablka. Chuť vcelku výrazná, lehce kořenitá, dochuť kratší s lehounkou hořčinkou. Lehké svěží víno pro delší pití, ideální pro letní posezení. Role úvodního vína se zhostilo velmi dobře, chutnalo dámám i pánům. Dal jsem mu 7 bodů z deset možných.
Sauvignon 2007 pozdní sběr. Obsah alkoholu 12,5 %. Zlatavá barva, nižší viskozita, méně intenzivní vůně angreštů a broskví. Chuť mě příliš nezaujala, byla méně výrazná, dochuť kratší. Opět spíše letní víno. Mám raději trochu jiné Sauvignony, pro mě to bylo nejslabší víno večera, i když i to bylo velmi slušně pitelné, dal jsem 6,5 bodu.
Muškát moravský 2007 pozdní sběr. Alkohol opět 12,5 %. Světlá zelenkavá barva, střední viskozita. Výrazná vůně černého bezu. Plnější tělo než předchozí vzorky, chuť kořenitá, v dochuti hořčinka. Lépe mi vonělo než chutnalo. Dostalo 7 bodů.
Veltlínské zelené 2007 pozdní sběr. Obsah alkoholu 13 %. Trochu vyšší zbytkový cukr (8,6 g) byl vyrovnán kyselinami (6,6 g). Opět jsme kvalitativně poskočili trochu výše. Barva zlatavá, vyšší viskozita, středně intenzivní nasládlá vůně. Chuť velmi příjemná, taková ta "plná ústa". Dochuť delší. Tohle víno se mi už dost líbilo, i když cenově patřilo ještě k těm levnějším. Ocenil jsem na 7,5 bodu.
Ryzlink rýnský 2007 pozdní sběr. Víno oceněné různými medailemi, například stříbrnou z Mundus vini. Poslední víno z nižší, tzv. Stříbrné řady. Obsah alkoholu 12,5 %. Zbytkový cukr 14,5 g, kyseliny 7,7 g. Zlatavá barva, vyšší viskozita. Středně intenzivní typická lipová vůně.Chuť velmi příjemná. Jemná a přitom plná, čistá. Středně plné tělo, střední až delší dochuť. Pro mě víno s nejlepším poměrem kvality a ceny. Ohodnotil jsem 8 body.
Sauvignon 2007 pozdní sběr. Tímto vínem jsme přešli k vyšší řadě tzv. Velkých Sonberků. Cenový posun byl dost zřetelný. Obsah alkoholu 13,5 %. Barva světlejší, viskozita vyšší. Vůně skutečně nádherná, bohatá, velmi výrazná, sladká, ovocný kompot, meruňky, ryngle. Chuť plná. Papírově vyrovnané cukry a kyseliny (7,9 a 7,1 g) mi ale ve výsledku nějak úplně neseděly. Na jednu stranu se mi zdálo dost sladké a zároveň mi z toho ty kyseliny trochu vystupovaly. Tedy znovu lepší vůně než chuť, i když určitě velmi slušné víno. Přesto mi poměr mezi kvalitou a cenou nevycházel tak dobře jako u předchozího vzorku a i bez ohledu na to jsem šel s hodnocením níže - na 7,5 bodu.
Ryzlink rýnský 2005 botrytický sběr. 13,5 % alkoholu, 17,2 g zbytkového cukru na 6,5 g kyselin. Zlatavá barva, střední viskozita. Výrazná příjemná vůně, lípa, med, černý rybíz, limetka, meduňka. Skvělá plná chuť. Sametové víno, které hladí v krku. Dochuť středně dlouhá. Jedno z nejlepších vín večera, 8,5 bodu.
Tramín 2007 výběr z hroznů. Obsah alkoholu 13 %, zbytkový cukr 19,8 a kyseliny 6,4 g. Světlinká barva, střední viskozita. Těžší sladká vůně černého bezu. Jemná příjemná chuť, šťavnaté víno se středně plným tělem. Dochuť středně dlouhá. Dal jsem 8 bodů.
Pálava 2007 výběr z hroznů. Obsah alkoholu 13,5 %, 29 gramů zbytkového cukru, obsah láhve 0,5 l. Barva zlatavá, nižší až střední viskozita. Vůně prostě skvělá. Bohatá, sladká, opojná, zralé hrozny, květiny. Kořenitá chuť, ovocné bonbóny, středně plné tělo, delší dochuť. Ocenil jsem na 8,5 bodu.
Rulandské šedé 2007 výběr z cibéb. Obsah alkoholu 10,5 %, 223(!) g zbytkového cukru, 8,4 g kyselin. Obsah láhve 0,5 l. Sytější zlatá barva, velmi vysoká viskozita. Nesmírně těžká, hodně sladká vůně. Chuť snad až příliš sladká, med. Plné tělo, velmi dlouhá dochuť. Takového vína se nedá vypít více než jedna sklenička (ostatně cena by to mnohým ani nedovolila). Znovu jsem dal 8,5 bodu.
Velice příjemný večer byl korunován tradičně skvělým rautem. Prostě nebylo co vytknout. Akce se mi velmi líbila.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy