Ochutnávka vín vinařství Reisten



S víny vinařství Reisten z Pavlova jsem se zatím setkal jen dost vzácně, proto jsem se dost těšil na ochutnávku. Konala se 23. 4. 2009 v hotelu Zlatá štika v Pardubicích. O vínech a vinařství zasvěceně hovořili jeho zástupci pánové Otčenášek a Veselý. Dozvěděli jsme se, že Reisten bude brzy slavit deset let existence. Zpočátku nakupovali cizí hrozny a produkce byla asi 25 000 lahví ročně, postupně ale získali vlastní vinohrady a produkují asi 100 000 lahví, což je momentální strop kapacity jejich sklepa, ale vzhledem k tomu, že nadbytek hroznů nyní nevýhodně prodávají, uvažují o rozšiřování. Konečně jsem taky zjistil, odkud se vzalo označení vín vyšší řady Maidenburg. Je po dominantě krajiny nad Pavlovem - Dívčích hradech. Jejich nejoblíbenější tratˇ se jmenuje U Božích muk. Z keře sklízejí maximálně 2-2,5 kg hroznů, z hektaru 5-5,5 tuny. Mnoho hlav dovezli za drahé peníze z Alsaska, Sancerre a Porýní. Jejich vína jsou často enologická cuvée z různých klonů. Absolutní převahu mají u nich vína bílá, pro které jsou v jejich oblasti lepší podmínky než pro červená. Jsou určena pro gastronomii a privátní zákazníky, čemuž odpovídají vyšší ceny. Údajně ale s odbytem nemají problémy. To by asi na úvod stačilo a teď, co jsme ochutnali. Když pominu vstupní zavíňovací moldavskou Feteasku z Vartely, podávalo se 12 vzorků, z toho 10 bílých. Ještě musím předeslat, že jsem seděl na místě, kde nebylo úplně ideální osvětlení, takže mi barvy trochu splývaly a údaje o nich a částečně i o viskozitě je třeba brát s mírnou rezervou.

Pinot Grande Cuvée 2007 pozdní sběr. Jedná se o cuvée Pinot Blanc (60 %), Pinot Gris (15 %) a Chardonnay (25 %). Sytější zlatá barva, viskozita střední, 12 % alkoholu. Hrozny z trati Nad Nesytem. Pro zdejší vína je typická výrazná mineralita. Vůně méně výrazná, sladší, hruškový kompot. Ve spíš neutrální chuti lehké perlení. Trochu mi připomínalo některá lehčí alsaská vína. Dochuť kratší až střední. Dal jsem mu 6,5 bodu z 10 možných.
Ryzlink vlašský 2007 pozdní sběr. Zlatavá barva se zelenkavými záblesky, střední viskozita, 12,9 % alkoholu. Opět méně výrazná vůně, květiny, med. Chuť plnější, širší, mineralita. Dochuť kratší až střední s mírnou hořčinkou. Dostalo ode mě 7 bodů.


Sauvignon Blanc 2007 pozdní sběr. Obsah alkoholu 11 %, barva i viskozita podobné jako u předchozího vzorku. Výraznější, velmi příjemná vůně, ve které se dalo najít kompotované ovoce, Bonpari i květiny. Jemná, středně plná chuť, střední až delší dochuť, 7,5 bodu.
Riesling 2006 pozdní sběr Maidenburg. I tady se mi barva a viskozita zdály podobné jako u dvou předchozích vzorků. Obsah alkoholu 13 %. Výrazná sladká, trochu zvláštní vůně, která mi připomínala některé pochoutky z mládí jako Lipo či Energit. Velmi suché (1,8 g zbytkového cukru) příjemné kořenité víno se středně dlouhou dochutí. Opět 7,5 bodu.
Riesling 2007 kabinet Maidenburg. Obsah alkoholu 10,4 %. Barva světlejší, viskozita střední. Vyšší zbytkový cukr - 10,1 g. Středně intenzivní vůně ostružin a malin. Příjemná svěží chuť s trochou citrusů, středně dlouhá dochuť. Pěkné víno, kterému jsem dal 8 bodů.
Svatovavřinecké claret 2007 kabinet. Po té dlouhé sérii bílých docela příjemná změna. 10,8 % alkoholu, světlejší lososová barva, střední viskozita. Středně intenzivní, pro mě nepříliš zajímavá vůně, taková šťávička ze sladkých jahod. Chuť se mi ale líbila více, byla docela plná, spíše maliny. Dochuť středně dlouhá, 7 bodů.
Pinot Blanc 2005 výběr z hroznů. První víno, které vinařství vyrobilo z vlastních hroznů. 13,3 % alkoholu, sytější zlatožlutá barva, nižší až střední viskozita. Polosladké víno se 14,5 g zbytkového cukru. Jemná příjemná vůně, meruňkovice. Příjemná harmonická chuť, středně dlouhá dochuť. Dávám 8 bodů.


Sauvignon Blanc 2007 pozdní sběr Maidenburg. Světlejší barva, střední viskozita. 11 % alkoholu, 16,5 g zbytkového cukru. Výraznější kořenitá vůně, skořice. Víno s trochu výraznější kyselinou (7,8 g). Dochuť středně dlouhá. Víno, které má dobré předpoklady pro archivaci. Dostává 8 bodů.
Chardonnay 2007 pozdní sběr Maidenburg. 11,5 % alkoholu, 17,7 g zbytkového cukru, 8,4 g kyselin. Sytější zlatá barva, střední viskozita. Slabší lehce kořenitá vůně, lékořice. Extraktivní víno se středně dlouhou dochutí. Dal jsem 7,5 bodu.
Pinot Blanc 2007 pozdní sběr Maidenburg. 12,7 % alkoholu, vyšší viskozita, hodně světlá barva. Sladká vůně vánočního cukroví s kokosem. Středně plné tělo, mineralita. Dochuť středně dlouhá. Dávám 7,5 bodu.
Merlot 2006 výběr z hroznů Maidenburg. Po tolika bílých znovu docela příjemná změna. Barva na pomezí rubínu a granátu, vysoká viskozita, 13 % alkoholu. Výrazná příjemná těžší vůně, ve které je lehký náznak barikové kouřovosti. Byly tu totiž využity potřetí použité barikové sudy.Tedy jak se říká: barikem políbené, nikoliv znásilněné. Dále je tu trocha mandlí a černý rybíz. Chuť je středně plná, dochuť také střední. Údajně vydrží i 20 let. Ocenil jsem 8 body.
Sauvignon 2008 pozdní sběr Maidenburg. Obsah alkoholu 12 %, světlejší barva, viskozita střední. Velmi intenzivní a příjemná vůně, kterou jsem ale neuměl zařadit. Středně plně tělo, ovocná chuť. Středně dlouhá dochuť. Opět 8 bodů.
Všechny vzorky byly tedy pěkné, na závěr přišel ještě skvělý raut. Přesto si mě vína z Reistenu úplně nezískala. Dávám spíše přednost ovocnějším vínům. Někdo by to možná komentoval, že k minerálním vínům je třeba se propít, ale nakonec každý má svůj jazýček. Jistý problém bych ale měl i s cenami. Ty jsou skutečně vyšší. (Ceny ve sklepě u uvedených vzorků od 169 do 490,-.) Přestože mi všechna vína chutnala, poměr mezi kvalitou a cenou mi úplně ideálně nevycházel.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy