Víno. Oblíbené odrůdy.

Při svých ochutnáváních se snažím poznat co nejvíce odrůd z různých zemí. Vzhledem k tomu, že za posledních pár let to bylo několik stovek vzorků, mohu se pokusit o určitou statistiku. Které odrůdy mi nejvíce chutnaly a které tedy mohu s čistým svědomím doporučit.
Z červených vín mě nejvíce vyhovují: Cabernet Sauvignon s příjemnou černorybízovou vůní, mnohá cuvée s ním jsou také velmi dobrá, obzvláště bych vyzdvihl jihoafrickou Pinotage; moc mi chutná také Cabernet Moravia, se spoustou zajímavých ovocných vůní a příjemnými tříslovinami; Merlot s třešněmi, švestkami a ostružinami; zatím ne úplně běžná, ale určitě velmi perspektivní odrůda je Dornfelder (borůvky, ostružiny); z u nás nepěstovaných je to vzrušující argentinský Malbec, mocný bulharský Mavrud a mimořádně zajímavé je i Cannonau di Sardegna (jahody,višně).
Mezi bílými jsou mými favority: aromatické odrůdy Pálava a Tramín; miluji broskvový Sauvignon a bohatý Ryzlink rýnský; velmi vděčný je i Ryzlink vlašský, který téměř nikdy nezklame.
Trošku problém mám s burgundskými odrůdami. Lepší je to u bílých, zejména Rulandské šedé mi obvykle dost chutná, vína bývají jemná a harmonická. U Chardonnay je to trochu jako na houpačce, jednou je vynikající, jindy docela fádní. Rulandské bílé je na můj vkus poněkud méně výrazné. Ale asi nejdivnější je, že se nějak nemůžu zkamarádit s Rulandským modrým, jednou ze světově nejuznávanějších odrůd. Možná jsem měl zatím smůlu, ale skoro začínám mít podezření, že mimo Burgundsko je asi těžké ho udělat na špičkové úrovni. Originál jsem bohužel ještě nepil.
Z vinařství mám dobré zkušenosti s např.: Mikros-vín Mikulov, Patria Kobylí, Znovín Znojmo a Vinselekt Michlovský. Vína posledních dvou se dají bez problému sehnat i v běžných obchodech .
A ještě jedno trochu statistické ohlédnutí za soutěží Štika Fórum 2008. Porotci nevěděli, které odrůdy právě ochutnávají, pouze ročník. Je zajímavé, které odrůdy měly největší úspěch. Vybral jsem z jednotlivých kategorií prvních 20 vín, tedy to, co vcelku chutnalo. Vynechal jsem jen kategorii likérových vín, kterých bylo pro takové porovnání poměrně málo.
Nejvíce přihlášených vín bylo bílých, zde je výsledek asi nejreprezantativnější. Takže ve třech kategoriích nejvíce bodovalo Chardonnay, celkem 11krát (z 60 možných). Dále bylo pořadí : Ryzlink rýnský - 7 nominací, Veltlínské zelené - 6, Sauvignon a Rulandské bílé po 5.
Mezi růžovými kraloval Cabernet Sauvignon -5 (z 20), v závěsu s Rulandským modrým -4.
U červených to byl možná trochu překvapivě Dornfelder -4 (z 20), za ním měly stejně odrůdy Merlot, Frankovka a Modrý Portugal - 2.
A co chutná vám? A proč?
Cabernet Sauvignon

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy