Pardubický festival vína 2011

Již počtrnácté se koncem srpna konal na pardubickém zámku Pardubický festival vína. O měsíc dříve proběhla soutěž, na které pět komisí hodnotilo celkem 228 vín z mnoha zemí. Garantem soutěže byl prof. Ing. Fedor Malík, DrSc. Vína byla rozdělena do osmi kategorií.
V kategorii bílých suchých zvítězilo Chardonnay 2009 akostné barrique - Fedor Malík a syn (Ochutnal jsem a bylo výborné). Mezi bílými polosuchými Rulandské šedé 2009 pozdní sběr - Chateau Lednice, bílými polosladkými Tramín červený 2009 výběr z hroznů - Znovín Znojmo (champion výstavy). Mezi bílými sladkými zvítězil Ryzlink rýnský 2009 ledové - Znovín Znojmo, mezi růžovými suchými Svatovavřinecké rosé 2010 pozdní sběr - Chateau Lednice, růžovými ostatními Modrý Portugal 2010 pozdní sběr - Vinařství Štěpán Maňák, mezi červenými suchými Cabernet Sauvignon/ Merlot 2008 Weingut Familie Auer, Rakousko a mezi červenými ostatními Primitivo di Manduria 2008 Angelo Rocca & Figli, Itálie. Jako nejúspěšnější vinařství byl hodnocen Znovín Znojmo.
Akce pro veřejnost přilákala opravdu hodně návštěvníků, ti se naštěstí mohli rozdělit k mnoha stánkům, nabízejícím vína z mnoha zemí světa a desítek vinařství. Vstupné bylo sto, za to byla sklenička s taštičkou na krk a pět žetonů do začátku. Ty se jinak prodávaly po 5,- a nejběžnější ceny ochutnávek se pohybovaly kolem 2-3 žetonů. Těch stánků, kde se prodávalo víno, bylo asi 40. Některé prezentovaly jediné vinařství, což dávalo možnost promluvit si s vinařem, jiné zastupovaly několik vinařství nebo se jednalo o stánky vinoték, které zase obohatily nabídku i o vína ze zahraničí. Podobně jako v loňském ročníku byla zde i tentokrát velká expozice rakouských vinařství v několika stáncích, trochu menší bylo zastoupení slovenských vinařství, kterých tu před rokem bylo dost a velmi kvalitních. I letos jich mělo přijet více, ale nakonec to nějak nevyšlo. I tak se mi líbila vína dvou přítomných - Karpatská Perla a Vinařské závody Topolčianky. U obou stánků jsem navíc ocenil velkou vstřícnost.
Organizace fungovala dobře, u stánků byl chléb a sýr na zakousnutí i voda, kterou bylo také možné si nalít ze zásobníků. To bylo tentokrát docela zapotřebí, protože zvláště v pátek panovalo obrovské horko. Všiml jsem si, že návštěvníci už se v úrovni jednotlivých vinařství docela orientují. U některých stánků bylo docela prázdno, k některým bylo obtížné se propracovat. To byl třeba případ Znovínu Znojmo. Návštěvu u nich jsem nakonec vzdal, protože jejich vína docela dobře znám a nechtělo se mi tam tlačit. Stánky se nacházely v sálech, sklepení i na nádvoří zámku. Zde dotvářela správnou atmosféru cimbálovka a probíhaly tu ještě prezentace jednotlivých vinařství a soutěže pro diváky.
První den jsem se věnoval bílým vínům. Nejvíce nabízených bylo z ročníku 2010 a i když jsem narazil i na několik pěkných vín, celkově jsem ale úplně nadšený nebyl, spíše se jednalo o takový lepší průměr. Určitě bych se měl zmínit o vínech pana Maděřiče, u něhož jsem přechutnal velkou část jeho nabídky bílých. I když ani tady jsem na nějakou "bombu" nenarazil, určitě musím ocenit, že úplně všechna vína byla pěkná, měla velmi vyrovnanou solidní úroveň za velmi rozumné ceny. Zajímavostí byla dvě vína blanc de noir z Topolčianek, jedno z Rulandského modrého, druhé z Modrého Portugalu, což jsem viděl prvně. Celkově jsem u bílých tentokrát docela "ujížděl" na veltlínech, které jinak u mě patří jen k průměrně oblíbeným odrůdám. Tak nevím, jestli se v roce 2010 povedly nějak více než jiné odrůdy nebo to byla náhoda.
Druhý den jsem si nechal na ochutnávání červených. Tohle rozdělení má sice výhodu, že se mi tolik netlučou chutě, nevýhodou ale je, že těch červených bývá přece jen o něco méně a druhý den již některá opravdu zajímavá mohou chybět, což se mi tentokrát trochu vymstilo. Konkrétně u stánku s bulharskými víny, který jsem první den úplně vynechal. Červená zde byla až nečekaně dobrá, patřila k tomu nejlepšímu, na co jsem ten den narazil. Bohužel ale již zbylo jen něco málo na ochutnání, lahve na prodej už ale u těch nejzajímavějších vzorků skoro nebyly. Nedivím se. Pochopitelně jsem ochutnal i červená od nás, z Francie, Rakouska nebo Chile. U posledně jmenované země jsem sice narazil na velmi dobrou kvalitu, nicméně 10 žetonů za ochutnávku mě přece jen dost překvapilo. Prezentace na festivalu by asi měla lidi přilákat k ochutnání a následné koupi. Nevím, jestli to může fungovat, když návštěvníci mohou u vedlejšího stánku koštovat pěkná vína třeba za dva žetony. Přišlo mi to obchodně trochu nešikovné, i když nešlo o levné víno. Červená i bílá mám zhruba stejně rád, tentokrát se mi ale červená, na která jsem narazil, zdála o něco lepší.

A co patřilo k tomu nejlepšímu z koštovaných vín? Uvedu jen seznam bez nějakého pořadí:


Bílá vína

Ryzlink rýnský 2010 VOC - Vinařství LAHOFER

Veltlínské zelené 2010 pozdní sběr - Velkobílovická vína

Veltlínské zelené 2010 - Karpatská perla, Slovensko

Weissburgunder 2010 - Weingut Hirtl, Rakousko

Muškát moravský 2010 pozdní sběr - Ludvík Maděřič

Veltlínské zelené 2010 kabinet - Vinařství Čech



Červená vína

St. Laurent 2008 - Winzerhof Landauer-Gisperg, Rakousko

Cuvée Neptun 2008 - Winzerhof Landauer-Gisperg, Rakousko

Frankovka 2009 pozdní sběr - Karpatská perla, Slovensko

Cadarissima 2008 - Wine Princess, Rumunsko

The Horse Valley 2006 - Raynoff Winery, Bulharsko

Mavrud 2003 Rothenberg Reserve - Trakia Estate, Bulharsko

Pirineos 2009 Reserva - DO Somontano, Španělsko

Cabernet Sauvignon 2009 Max Reserva - Errazuriz, Chile


Celkově to byla opět velmi pěkná akce, kterou mohu určitě doporučit. Kromě možnosti ochutnat spoustu vín z mnoha vinařství se tu pochopitelně dalo i za rozumné ceny nakoupit, což jsem samozřejmě bohatě využil.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy