Vinařské aktuality – srpen 2011

Nákupy vína ve slevách
V Anglii zjistili jeden docela zajímavý jev. Docela zřetelně tam narůstá počet lidí, kteří mají víno rádi, ale nakupují ho výhradně při různých slevových akcích. Jedná se až o 55 % zákazníků. Ukazuje se, že stačí slevit - a prodej určité značky výrazně vzroste. Lidé mnohdy ani moc nehledí na to, jaké je to vlastně víno. Podle průzkumu se to trochu překvapivě týká zejména mladých lidí. Starší lidé už mají své ověřené značky a jsou v tomto směru hůře ovlivnitelní.


Supermarkety a vinařský trh
Ještě asi před dvaceti lety měly rozhodující pozici v prodeji vína specializované prodejny. Nyní jsou to ale supermarkety. To pocítili zákazníci i výrobci. Pět největších řetězců v Evropě ovládá asi 55 % trhu s vínem, v Anglii 70 %, ve Skandinávii až 80 %. V USA je situace výrazně odlišná, jde tam "jen" asi o 20 %.
Supermarkety způsobily i určité změny v nákupních zvycích. Například ženy dnes nakupují více vína než muži. V regálech je obrovské množství různých značek, ve skutečnosti jsou si ale prodávaná vína dost podobná. Zákazník se v rozdílech špatně orientuje a rozhodující se pro něho stává cena. To zase vytváří tlak na výrobce. Není tak důležité, aby produkovali opravdu kvalitní vína - důležitější je, aby nebyla drahá. Řetězce tlačí na výrobce, aby se do "vešli" do požadované ceny. Ti na to někdy přistoupí v naději, že jim to dá v budoucnu možnost prodávat v supermarketech i kvalitnější a dražší vína. To se ale nestává.




Sklizeň vína ročníku 2011 v Evropě
Tato sklizeň bude jednou z nejranějších za mnoho let. Těžko říci, bude-li i dobrá. Nejprve bylo velmi teplé jaro, zároveň bylo ale hodně sucho, potom zase přišly téměř nepřetržité deště. Mnohé přední vinařské regiony začínají se sklizní už kolem poloviny srpna.
Další nárůst výroby vína v Číně
Produkce vína v Číně neustále roste, ale to co se děje letos, přece jen vybočuje. Za první pololetí letošního roku vzrostla výroba oproti loňsku o 77 %. Ale plány jsou ještě větší: Za několik desítek let má být Čína největším producentem i spotřebitelem vína na světě. Faktem je, že momentálně se ale v zemi produkuje také veliké množství padělků slavných značek, zejména z Bordeaux. Někdy vypadají etikety přesně jako originální, jindy se "pomůžou" tím, že v názvu přehodí nějaké písmenko.



Podivné názvy vín
Někteří vinaři a obchodníci s vínem ve snaze zaujmout zákazníky dávají svým vínům opravdu prapodivná jména. V USA je momentálně velmi úspěšné francouzské víno s názvem Fat Bastard, tedy něco jako Tlustý parchant. Ročně se ho zde prodá asi 400 000 kartonů. Dalším poněkud neobvyklým názvem je Bitch - Děvka. Tak se pro změnu jmenuje jedno australské víno. A jak by vás lákala Žabí moč (Frog´s Piss) nebo Arogantní žába (Arrogant Grog)? Vrcholem je určitě Víno z hovna (Le Vin de Merde). To by mě tedy moc nepřitahovalo.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy