Ochutnávka vín (nejen) na podzimní Floře Olomouc 2010

RB

         
hrozny



            S manželkou jezdíme celkem pravidelně na podzimní Floru do Olomouce. Poslední dva roky už to ale pro mě není tolik o různých stáncích s ovocem a dalším zbožím, ale hlavně o víně. Protože kamarád vínomil Jarda je z Olomouce a na Floře v rámci výstavy probíhají i Dny moravských vín, kdy jsou po čtyři dny postupně na řízených ochutnávkách prezentována vína z moravských vinařských podoblastí a kromě toho zde svá vína nabízí k bezplatné ochutnávce i několik zajímavých moravských vinařství, jezdím sem už hlavně za vínem.
matula
            V sobotu 9.10. se pořádala ochutnávka vín ze znojemské podoblasti. O zdejším vinařství a vínech hovořil pan Ing. Karel Matula ze Znovínu Znojmo. Seznámil nás s odrůdovým složením v regionu, představil i některé zajímavosti a památky Znojma a okolí. Pohovořil také o VOC Znojmo, která má nyní 15 členů. Pak jsme se samozřejmě pustili do ochutnávky. Lidí tentokrát překvapivě nebylo mnoho, zato náš "tým" se rozrostl ještě o Jardova kamaráda Toma. Mohli jsme společně posoudit deset vzorků. Znojemsko reprezentovala tato vinařství: Lahofer (2 vzorky), Víno Hort (2), Znovín Znojmo (2), po jednom vzorku pak Dobrá vinice, Vinařství Kořínek, Vinné sklepy Lechovice a Agrodružstvo Nový Šaldorf. Až na jedno byla všechna vína bílá. Všechny vzorky představovaly velmi slušný standard, na druhé straně jsem předem podle vinařství očekával trochu více, úplného favorita jsem nenašel. Mně se docela líbil Ryzlink rýnský 2009 VOC od Horta, u kterého jsme se ale shodli na tom, že není odrůdově typický a bylo by ho možné zaměnit třeba se Sauvignonem. Byl výrazně ovocný s převažující vůní meruněk. Na rozdíl od Jardy i Toma mně to ale zase tolik nevadilo, protože mi voněl příjemně, byl plný a v chuti harmonický. Ještě lepší byl pro mě znovínský Tramín červený 2009 pozdní sběr z trati U tří dubů s krásnou intenzivní květinovou vůní. I tady bych ale našel vadu na kráse v podobě poměrně krátké dochuti. Na třetí místo bych dal jemné a vyrovnané Sylvánské zelené 2009 pozdní sběr z Lechovic. Určitě zajímavý byl i svěží Blanc de Pinot noir 2007 z Dobré vinice, na jehož chuti i vůni se zřetelně projevilo jedenáctiměsíční ležení v barikovém sudu. Špatný nebyl ani jediný zástupce červených, Zweigeltrebe 2009 pozdní sběr Znovín Znojmo, trať U Vinohradu. Mělo vysokou viskozitu, velmi intenzivní vůni lesního ovoce a višní. Přesto se mi asi nelíbilo tolik jako Jardovi, protože mi přišlo až příliš jemné a s kratší dochutí.
balgovi

            První kolo jsme tedy měli za sebou a následoval průzkum stánků jednotlivých vinařství. Bylo jich celkem sedm, většinou ze Slovácka. Čekala nás tedy další náročná směna. Zatímco Jarda více diskutoval se zástupci vinařství, věnoval jsem se já hlavně praktickému průzkumu. Co mě u jednotlivých vinařství zaujalo? Pěkná vína měli hned u prvního stánku menšího rodinného Vinařství Kořínek z Hnanic. I tady bych vyzdvihl Ryzlink rýnský VOC 2009, lahodný a tentokrát i odrůdový. U Hnidáků z Nového Poddvorova se mi líbil jakostní Cabernet Sauvignon 2008, který ležel tři měsíce v barikovém sudu. U stánku Vinařství Fridrich z Vracova nás hned odhalili. Pamatovali si nás od loňska, protože od nich pak Jarda marně dostával slíbené informace. Ptal jsem se s úsměvem, zda nám vůbec nalijí, ale vzali to profesionálně a žádný problém nebyl. Stejně jako minule i tentokrát se nám jejich vína líbila. Mně nejvíce Alibernet 2008 Moravské zemské víno. Dále následovalo Rodinné vinařsví Varmuža z Kobylí s pěkným zemským Neuburským 2008. U vedlejšího vinařství jsme chvíli tápali, co se skrývá pod BM Vinařstvím, až jsme zjistili, že to je vlastně firma, která vznikla rozštěpením známého ČEBAV Tvrdonice. To BA v původním názvu bylo zkratkou jména Balga. Jejich vína jsme teď mohli poprvé ochutnat. Zaujala jak vkusnou etiketou, tak ale hlavně obsahem.Tady byly moc pěkné dva výběry z hroznů. Jednak Chardonnay 2007, ale zejména nádherný pikantní barikový Neronet 2008, pro mě nejen nejlepší červené, ale prakticky nejlepší ze všech koštovaných vín za celý den. Od Moravských vinařských závodů Bzenec jsem ochutnal dva zástupce se značkou EGO, pozdní sběry ročníku 2008. Obě vína, Tramín červený i Ryzlink rýnský byla poměrně pěkná, na mě ale dosti sladká. Úplně na závěr jsme ochutnali vzorky firmy Vinium Velké Pavlovice. Minule mě sem trochu proti mé vůli Jarda dovlekl, ale odcházeli jsme tehdy docela spokojení. Tentokrát mě nic neoslnilo, asi nejlepší byla Frankovka 2009 výběr z hroznů.
MT

            Když jsme se s Jardou loučili, měl jsem pocit, že dvoufázový trénink docela stačil. Vůbec jsem netušil, že mé koštování tento den ještě neskončilo. A už vůbec jsem nemohl tušit, že narazím na ještě lepší bílá vína, než jsem pil doposud. Na Jardovu radu jsem totiž navštívil 1.olomouckou vinotéku, kterou vřele doporučoval. Nabídka tam je opravdu bohatá. Přišel jsem ale ve chvíli, kdy tam nějaký pán, zřejmě majitel, právě zahajoval soukromou ochutnávku pro členy rodiny a nějaké německé přátele. Já se tam mezi nimi začal motat a prohlížet regály. Místo aby se mě snažil odtud rychle vyprovodit, okamžitě mě pozval, abych se přidal. Měl jsem v sobě sice už vzorků docela dost, nicméně vína, kterými chtěl příbuzné a přátele uctít, byla opravdu mimořádně zajímavá. To se nedalo odmítnout. Alespoň jsem mu pak pomohl s překladem některých pojmů do němčiny. Začali jsme opravdu krásným, medailemi ozdobeným Müller Thurgau 2008 pozdní sběr Vinařství Baloun. I když nejsem právě milovník této odrůdy, toto víno bylo důkazem, že i z ní se dají udělat velmi pěkná vína. Následovalo podobně medailemi olepené Rulandské bílé 2007 výběr z hroznů od Krista. Opět paráda. Pak přišlo pro mě zatím neznámé vinařství Gala se Sauvignonem 2009 pozdní sběr. Pan Jaromír Gala dříve pracoval v Mikrosvínu, byl spoluzakladatelem Tanzbergu a zkušenosti sbíral i v zahraničí, nyní má vlastní vinařství v Bavorech. Pan majitel toto víno vřele doporučoval. Líbilo se nám, ale shodli jsme se na tom, že bychom vůbec netipovali Sauvignon. Dalšími hezkými víny byly Pinot gris 2007 pozdní sběr Maidenburg z Reistenu a Ryzlink rýnský 2008 pozdní sběr Pavla Bindera. Závěrečnou sladkou tečku obstarala skvělá Pálava 2005 výběr z bobulí, opět z Vinařství Krist. Jak už jsem naznačil, většina vín nesla ocenění z významných mezinárodních soutěží a těžko bych mezi nimi vybíral nejlepší. Všechna byla skvělá a rozhodně jsem nelitoval, že jsem se ve vinotéce zdržel poněkud déle, než jsem původně plánoval. Po opravdu náročném dni jsem pak, notně obtížen nakoupenými lahvemi a poněkud ztěžklý vypitým vínem, konečně koštování ukončil a zamířil k domovu.
sau
pálava

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy