Vinařské aktuality - červen 2010

skl

           Spotřeba vína ve světě
            Kalifornský Wine Institute zveřejnil zprávu o spotřebě vína v různých zemích světa v roce 2008. Některé údaje mi sice přijdou dost podivné, ale přesto je uvedu. Pokud budete hádat, kde se vypije nejvíce, určitě se spletete. Je to Vatikán! Zdejších 932 obyvatel vypije ročně 66,67 litrů vína na osobu. (Část z toho ale asi vypijí různé oficiální návštěvy.) Také druhé místo je zajímavé. Patří 1828 obyvatelům tichomořského ostrova Norfolk - 57,44 l na hlavu. Až třetí je Francie s 53,22 l následovaná Lucemburskem a Andorrou. Šestí Italové zvládnou 50 litrů na osobu, pak už je to slabší. Do první desítky se ještě vešlo Portugalsko, Slovinsko, Falklandské ostrovy a Chorvatsko. Patnáctí Španělé vypijí 32,92 litrů ročně. V USA už je to jen 9,68 a v Rusku 7,45. Ze středoevropských zemí je čtrnácté Maďarsko a šestnácté Rakousko. Velmi záhadné údaje se týkají nás. Jsme až na šedesátém místě s pouhými 8 litry, což považuji za nesmysl. Nulovou spotřebu vína vykazuje například KLDR. Největší nárůst od roku 2004 je v Nigérii - o 1236 % - na "závratných" 0,33 l na člověka. Světový průměr pak je 4,25 litrů na osobu ročně.

sklep

           

            Smlouva mezi Concha y Toro a Manchester United
            Známé chilské vinařství Concha y Toro podepsalo smlouvu se světoznámým fotbalovým klubem Manchester United, podle které se stane jejich oficiálním vinným partnerem. Dohoda má vést k ještě větší popularizaci tohoto největšího chilského vinařství ve světě, zejména pak na trzích v Asii, Latinské Americe, severní a východní Evropě. To bude umožněno například díky velkým reklamám na hřišti klubu, prodeji jejich vína v čestných lóžích, ale také v občerstveních a barech na stadionu.

manch

            Britský vinařský barometr
            Anglický vinařský trh je již dlouho považován za jistou formu barometru pro výhledy na mezinárodní
scéně. V Anglii existuje obrovská nabídka produkce z celého světa, působí zde mnozí slavní vinařští kritici, organizuje se tu mnoho uznávaných výstav vín. Milovníci vína zde mají skvělou možnost srovnání a poměrně velmi dobře se orientují ve vztahu mezi kvalitou a cenou. Proto experti vinařského trhu bedlivě sledují tendence, které se zde projevují. Výzkumná skupina Wine Inteligence provedla anketu se více než tisícovkou milovníků vína s cílem zjistit, jak se jejich názory a preference změnily za poslední tři roky. Zde jsou výsledky:
            Poměrně výrazně poklesl zájem o bílá vína - z 45 % na 37 % nakupovaných. Naopak vzrostl zájem o růžová z 10 na 18 %. Nákupy červených se prakticky nezměnily - tvoří 45 %.
            Ze zemí, vyvážejících své víno do Anglie, si výrazně polepšila JAR, jejíž produkci s oblibou nakupuje stále větší množství milovníků,
a také Nový Zéland. Vedoucí pozici si ale ještě udržuje Austrálie, zatímco Francie ztrácí. Tuto tendenci potvrzují i oficiální údaje z trhu.
            Nejoblíbenější odrůdou je Chardonnay, následovaný Sauvignon blanc a Pinot grigio. Modré odrůdy jasného vítěze nemají.
            Posiluje se tendence dávat přednost vínům s nižším obsahem alkoholu kolem 10 %.
            A co ovlivňuje zákazníky při nákupu nejvíce? Ukazuje se, že je to i zde reklama, jejíž vliv přiznalo 70 % nakupujících, což je o 9 % více než před třemi roky. Dalšími faktory je země původu a region. Při nákupu dražších vín pak hrají důležitou roli i dosavadní zkušenosti.
sklo

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy