Malý vinař – František Mádl Velké Bílovice, ochutnávka

ej


Vinný bar Nálada v Pardubicích hostil 15. dubna velmi zajímavého vinaře, pana Ing. Františka Mádla. Jeho vína jsou určitě nevšední a on sám působí sympaticky a originálně. Firma s názvem Malý vinař - František Mádl Velké Bílovice vznikla v roce 1992 převedením malého rodinného vinařství na moderní firmu. V současné době vlastní asi 10 ha vinic a produkuje přibližně 300 000 litrů vína ročně, z toho 200 000 l je lahvováno. Výraz malý vinař nám byl vysvětlen takto: Jednak to byla určitá forma recese ve vztahu k největším vinařským firmám, které neustále zdůrazňovaly svůj podíl na trhu, ale hlavně jde o otázku přístupu. František Mádl má velmi osobní vztah k vinici i vínu. Zná každý keř, osobně se o ně stará, pečlivě zvažuje, která odrůda je pro dané místo nejlepší a víno pak vyrábí hlavně tak, aby jemu samotnému chutnalo, aby v něm bylo i něco z něho samotného. Zároveň se snaží, aby jak při pěstování révy, tak při výrobě vína bylo použito co nejmenší množství chemických prostředků. Na ochutnávku nám přivezl docela velkou porci - 13 vzorků. Bar byl plný, bylo vidět, že všichni se těší a alespoň v první části dávala většina hostů dost pozor a nerušila. S přibývajícím množstvím ochutnaného vína se ale některým začal jazyk rozvazovat až příliš, což bylo samozřejmě trochu škoda. Analytické hodnoty na degustačním listě chyběly. Něco sice vinař v průběhu ochutnávky ohlašoval, ale měl jsem pocit, že on sám tomu nepřikládá až takovou úlohu a s narůstajícím hlukem od toho postupně upustil. Fakt je, že vína byla dost zajímavá i bez těchto podrobností. Většinou byla suchá, co jsem zachytil tak kolem 12 % alkoholu, 6 g kyselin a obvykle až k 6 g zbytkového cukru. Tak toto jsme postupně ochutnali:
bílá

Neuburské 2009 kabinet. Tato odrůda představuje novinku v sortimentu firmy. Jak sám vinař uvedl, považuje ji za zajímavou a zároveň neprávem opomíjenou, s čímž souhlasím. Zlatavá barva, lehké perlení ve vzhledu, viskozita střední. Vůně mi přišla zpočátku trochu atypická, spíše do černého rybízu, postupně se ale uvolňovala do obvyklejší hebčí nasládlé podoby. Chuť velmi příjemná, ovocná, svěží. Dochuť kratší. Víno se velmi líbilo, pro některé patřilo vůbec k nejlepším z celé ochutnávky, navíc zřejmě s nejpříznivějším poměrem mezi kvalitou a cenou. Začali jsme velmi pěkným vínem, což na úvod ochutnávky nebývá úplně běžné. Je určené spíše na běžnější pití a rychlejší spotřebu. Ocenil jsem na takových lepších 7 bodů z deseti možných.
Ryzlink vlašský 2009 kabinet (i když cukernatost byla na hranici pozdního sběru). Barva zlatavá se zelenkavým nádechem, viskozita střední. Vůně velmi slabá, neutrální, navíc rychle vyprchala. Tentokrát jsem zaznamenal náznak perlení v chuti, která mi přišla zvláštně hořkosladká. Dochuť kratší. Z hlediska určení, ceny a archivovatelnosti víno podobného charakteru jako předchozí, zaujalo mě ale o dost méně, dávám 6 bodů.
Veltlínské zelené 2009 kabinet. Světlinká barva, lehké perlení, viskozita střední. Vůně velmi jemná, příjemně působící, ale nezařaditelná. Lehčí víno harmonické chuti. Kratší ale dobře pitelné. Dostalo 6,5 bodu.
Ryzlink rýnský 2009 pozdní sběr. Hrozny pocházely ze starých keřů. Sytější zlatavá barva s lehkým zelenkavým nádechem. Vyšší viskozita. Středně intenzivní nasládlá květinová vůně. Oproti předchozímu vínu zřetelně plnější. Středně dlouhá dochuť. Dal jsem 7 bodů.
Rulandské šedé 2009 pozdní sběr. Měl jsem takový pocit, že k této odrůdě nemá vinař úplně nejbližší vztah. Víno zrálo na kvasničních kalech. Barva zlatá s lehounkým narůžovělým nádechem. Viskozita vyšší, obsah alkoholu 14 %. Středně intenzivní vůně sladkých hrušek. Tělo plnější, víno na mě působilo trochu těžce, navíc mě trochu pálilo na jazyku. Dochuť kratší až střední. Dostalo 6,5 bodu.
Sauvignon 2008 pozdní sběr. S touto odrůdou vinařství začínalo a dosud je jakousi jejich vlajkovou lodí. Barva sytě zlatá, viskozita střední až vyšší, nepatrný náznak perlení ve vzhledu. Velmi intenzivní, těžká, hodně sladce působící vůně. Plné tělo, svěží ovocná chuť, delší dochuť. Víno jsem pil již počátkem tohoto roku. Již tehdy se mi hodně líbilo, ale tentokrát snad ještě o něco více, takže jdu na 8 bodů.
Hibernal 2008 jakostní odrůdové, polosuché. Jedná se o interspecifickou odrůdu, vzniklou v Německu v Geisenheimu křížením Ryzlinku rýnského a Seibel 7053. U nás byla do státní odrůdové knihy zapsána až v roce 2004. Novinka je to ale velmi zajímavá. Dává pěkná plná kořenitá vína, připomínající Ryzlink rýnský nebo Sauvignon. Toto víno by cukernatostí odpovídalo pozdnímu sběru. Leželo osm měsíců na kalech. Barva zlatavá, viskozita vyšší. Velmi intenzivní vůně bezinek. V těle středně plné, lahodná chuť, dochuť kratší až střední. Také zde bych vyzdvihl příznivý poměr mezi kvalitou a cenou. Opět 8 bodů.
série

Svatovavřinecké 2006 jakostní odrůdové, barrique. Hrozny pocházely ze starých keřů, víno je nefiltrované, nesířené. Barva tmavého rubínu, viskozita vysoká. Vůně velmi intenzivní, lákavá, sametová, švestky. Plnější tělo, vyšší kyseliny, dochuť středně dlouhá. Víno, které bych rád pil celý večer. U mě vítěz ochutnávky, 8,5 bodu.
Frankovka 2007 pozdní sběr. Barva jahodová, viskozita vysoká. Velmi intenzivní květinová vůně, fialky. Tělo středně plné, v chuti spíše třešně nebo višně. Výraznější třísloviny, asi by ještě chvíli mělo ležet. Dochuť středně dlouhá. Dal jsem 7 bodů.
Frankovka 2006 pozdní sběr, barrique (polovina nových barikových sudů, polovina starších). Velmi pěkná rubínová barva, vyšší viskozita. Středně intenzivní bylinková vůně. V chuti zaoblenější, ale přišlo mi méně plné. Dochuť spíše kratší. Dal jsem také 7 bodů, ale předchozí se mi líbilo více.
Zweigeltrebe 2006 pozdní sběr, barrique. Barva velmi tmavá, do fialova. Viskozita velmi vysoká. Středně intenzivní, trochu chemicky působící vůně, v níž byla vanilka a třešně. V těle plnější, harmonické, příjemné. Dávám 7,5 bodu.
Alibernet 2006 pozdní sběr. Barva velmi tmavá, do fialova, viskozita vysoká. Vůně středně intenzivní s náznakem tmavého ovoce a papriček. V chuti ale dosti drsné, trpčí, středně dlouhá dochuť. Pro mě nejméně povedené, přitom nejdražší z červených, 6,5 bodu.
Hibernal 2006 výběr z bobulí. 52 gramů zbytkového cukru, 7 g kyselin. Sytější zlatá barva, viskozita střední. Středně intenzivní sladší vůně. Plné tělo, sladší, ale mimořádně příjemná vůně. Delší dochuť. Velmi pěkná sladká tečka, končím 8 body.
            Tak večer se určitě vydařil po všech stránkách. Všechna vína byla pěkná až velmi pěkná, vyprávění pana Mádla se poslouchalo také moc dobře. Jen já jsem neměl zrovna dobrou náladu, možná proto je i můj popis trochu sušší.
trio


  
  

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy