Ochutnávka Dobré vinice




10.3 se ve Vinném baru Nálada v Pardubicích konala ochutnávka vinařství Dobrá vinice, které zde zastupoval pan Petr Nejedlík. Jeho vyprávění bylo nejen poučné, ale také mimořádně zábavné. Tu záplavu informací ale nebylo dost dobře možné zpracovat, něco mi prostě uteklo ("Mluvím tak rychle, že občas nerozumím sám sobě").
Společnost Dobrá vinice obhospodařuje necelých 20 ha vinic v Národním parku Podyjí na Znojemsku a ve Velkých Bílovicích. Výrobní základny má ve sklepích v Novém Šaldorfu a Velkých Bílovicích. Hrozny jsou pěstovány v souladu s přírodu a úrodnost je regulována pod 60 q/ha. Vína kvasí na vlastních kvasinkách v nových dubových sudech, jsou jen minimálně filtrována a obsahují jen velmi malé množství síry. Ochutnali jsme deset vín, z nichž jen jedno bylo červené. Podrobnější údaje o vínech jsem na degustačním listu nenašel. Ostatně přišlo mi, že ani pro pana Nejedlíka nejsou čísla nejdůležitější. Přívlastky se u vín vůbec neuváděly, i když by podle cukernatosti do této kategorie patřila.
Ryzlink rýnský 2008 "korunka". Začali jsme opravdu neobvyklým vínem. Bylo v láhvi, která snad nejvíce připomínala minerálku a byla uzavřena korunkovým uzávěrem. To by mohlo na první pohled docela mýlit, tak že by ho bylo možné považovat za něco laciného, což ale není pravda. Patřilo k nejdražším vínům večera. Když už jsem to zmínil, podobným způsobem mohou klamat i další vína Dobré vinice, protože etikety, zvláště nejnižší řady, jsou hodně jednoduché. Víno mělo 12,8 % alkoholu, světle zlatavou barvu a nižší až střední viskozitu. Lehce perlilo, což bylo znát i v chuti. To bylo ale úmyslné. Jednalo se ale o vskutku lehounké, nepatrné perlení. Vůně nebyla příliš příjemná, cítil jsem kvasnice. Až po dopití jsem z prázdné sklenky cítil docela příjemnou medovou vůni. Chuť byla ale příjemná, odpovídající odrůdě, s dosti plným tělem a delší dochutí. Dal jsem mu 7 bodů ( z deseti možných).
Cuvée Kambrium 2008. Je nazváno podle ojedinělého prvohorního podloží vinice Pod Lesem ve vinařské obci Popice. Domácky vínu říkají VŘSR podle použitých odrůd ("veltlín říznutý sauvignonem a ryzlinkem"). Světlá zlatavá barva, střední až vyšší viskozita. Dost intenzivní zvláštní krémově vanilková vůně. V těle plné, chuť velmi příjemná, i když opět poněkud neobvyklá, je poznat zrání v dubových sudech. I když to bylo víno z nižší řady Natura a bylo z celé ochutnávky nejlevnější, mně se dost líbilo. Kdybych měl vzít poměr kvalita/cena, vyhrálo by. Ocenil jsem na 7,5 bodu.
Ryzlink rýnský 2007. První víno z vyšší řady Prémium, jejíž vína zrají převážně v nových barikových sudech. U tohoto vína mi bližší údaje úplně utekly, tak se musím spokojit jen s tím, jak se mi zdálo. Světlinká zlatavá barva se zelenkavými odlesky. Ve vzhledu zřetelné perlení. I tady jsem zpočátku zaznamenal lehký závan kvasnic, ale pod tím byla znát dost typická lipová ryzlinková vůně s náznakem citrusů. Středně plné tělo, v harmonické chuti už žádný náznak perlení nebyl. Ocenil jsem 7 body.
Chardonnay 2005 z řady Prémium. Vinařská obec Velké Pavlovice, trať Zadní hora. Obsah alkoholu 13,7 %, cukernatost při sběru 24,3° NM. Zrálo 14 měsíců v nových francouzských barikových sudech. Vína z čistého Chardonnay už pan Nejedlík v nejbližší době dělat nechce, chystá jen cuvée. Barva zlatá, vysoká viskozita. Znovu ona zvláštní krémově vanilková vůně s trochou exotického ovoce. Středně plné víno s jemnou uhlazenou minerální chutí. Ve středně dlouhé dochuti mi trochu vadil náznak hořčinky. Ještě také 7 bodů.
Velké dobré bílé 2005 cuvée. Jakási vlajková loď vinařství, vytvořená z Chardonnay (40 %), Pinot gris (30 %), Pinot blanc (20 %) Sauvignon (10 %). U tohoto vína se doporučuje dekantace. Obsah alkoholu 13,7 %. Zlatá barva, vysoká viskozita. Vůní připomínalo předchozí víno, jen vanilka byla ještě zřetelnější a celkově působila dost sladce, i když zbytkového cukru bylo jen 0,9 g. V těle středně plné, šťavnaté, harmonické. Dochuť středně dlouhá. U mě jedno ze dvou nejlepších vín večera, dal jsem 8,5 bodu.

Sauvignon blanc 2006 Národní park. Vinařská obec Popice, viniční trať Pod Lesem. Obsah alkoholu 13,5 %. Barva zlatavá, vysoká viskozita. Intenzivnější vůně, ve které bylo možno najít broskve, černý rybíz a vanilku. Plné tělo, lahodná chuť s lehkou mineralitou. Středně dlouhá dochuť. Moc pěkné víno, které bych hodnotil skoro stejně jako předchozí, tedy 8,5 bodu.
Sauvignon blanc 2005 cuvée. Vinařská obec Velké Bílovice, viniční trať Přední hora. Cukernatost 26,2° NM, zbytkový cukr 1 g, obsah alkoholu 14,5 %!. Sytější zlatavá barva, vysoká viskozita. Velmi intenzivní a hodně sladká vůně, taková skoro rána do nosu. Cítil jsem hlavně med a vanilku. Tělo dosti plné, chuť se mi ale zdála méně výrazná a dochuť spíše kratší. Ještě 7 bodů.
Pinot gris 2005. Vinařská obec Velké Bílovice, viniční trať Zadní hora. Obsah alkoholu 13,7 %. Také tato odrůda by se prý do budoucna neměla objevovat jinak než v cuvée. Sytější zlatožlutá barva, vysoká viskozita. Méně intenzivní a dost neurčitá vůně s náznakem medu. Středně plné tělo. Chuť mě moc neoslovila, dochuť kratší. Takových lepších 6,5 bodu.
Velké dobré červené 2005 cuvée. Víno z odrůd Zweigeltrebe (40 %), Pinot noir (30 %), André ( 20 %), Frankovka ( 10 %) zrálo v nových barikových sudech. Hrozny byly na úrovni pozdního sběru. I když jsem stoupencem toho, aby červená vína na ochutnávkách přicházela až po bílých, tentokrát to asi nebylo úplně nejšťastnější. Všechna předchozí bílá byl hodně těžká, hutná, toto červené naopak lehčí. To byl docela handicap. Nebyl jsem jediný, komu se
(asi právě proto) zdálo málo výrazné. Barva červeného rybízu, vyšší viskozita. Méně výrazná vůně červeného rybízu. V chuti mi scházely třísloviny, dochuť byla dost krátká. Docela zklamání, 6,5 bodu.
Tramín 2006 cuvée. Vinařská obec Velké Bílovice, viniční trať Zadní hora. Byl zde použit Tramín červený a pravokořenný. Obsah alkoholu 13,2 %. Zlatavá barva, vyšší viskozita. Středně intenzivní sladká vůně, v níž byl med a růže. V těle plnější, v jemné chuti náznak citrusů. Dochuť kratší až středně dlouhá. Končím hodnocení 7 body.
Ochutnávka to byla zajímavá. Poptal jsem se i na Oxanu, o které se poměrně dost diskutovalo na internetu. (Nemluvili jsme ale o mladé ukrajinské pokladní z hypermarketu, jak navrhoval jeden z hostů.) Podle pana Nejedlíka se jednalo o velmi hutný Sauvignon, který byl ale mimořádně neposlušný. Ležel v sudech 22 měsíců. Láhev potom nechal ještě nějaký čas stát za sporákem a teprve pak otevřel, nicméně mu chutnala. Určitou slabinou ochutnávky bylo, že vína (vesměs velmi dobrá) vykazují velmi silný rukopis vinaře, což trochu stírá rozdíly mezi odrůdami. Řada po sobě následujících vín pak může působit malinko fádně, i když samostatně otevřená by určitě nezklamala.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy