Vinařské aktuality XI 09





Tescovína
V poslední době ve světě výrazně roste prodej vín, uváděných pod značkou některých obchodních řetězců. U nás to jsou například vína s označením Tesca, kde se začínají objevovat i jména dosti známých výrobců. Takto označená vína jsou o dost levnější, než jejich bratříčci, určení třeba do vinoték. Do budoucna se očekává další nárůst jejich prodeje. Je to jistě též jeden z důsledků krize. Lidé prostě častěji vybírají levnější vína. Přitom není pravdou, že by nutně muselo jít o vína špatná. To vyvracejí opakované úspěchy takto označených vín na soutěžích. Podle výsledků anket se jejich nákupu nebrání asi polovina kupujících, i když by se je zatím například styděli přinést na návštěvu.


Další zajímavý trend, který s předchozím jistě souvisí, je to, že mnohé markety se téměř zbavují prodeje dražších vín, zejména těch zahraničních, jejichž jména většině zákazníků mnoho neříkají a raději rozšiřují nabídku těch levnějších a "srozumitelnějších".

Nejnovější údaje o vinařství v Austrálii
Podle posledních údajů nejsou výsledky australského vinařství za uplynulý rok úplně ideální, nicméně odpovídají nedobré situaci ve světě. Vzrostl sice export - o 6 %, ale prodávala se spíše levnější vína, takže celková hodnota exportu poklesla o 10 %. Průměrná cena vyvezené láhve poklesla přibližně o 15 %. Austrálie usilovně hledá nová odbytiště. Největším odběratelem je Velká Británie (asi 40 %), k dalším významným patří Čína, Hong Kong, Malajsie, Japonsko a Finsko. Mimořádná pozornost je věnováno perspektivnímu trhu v Číně. Zde je možno hovořit o jasném úspěchu, protože hodnota exportu sem se ztrojnásobila. Mírně stoupá i domácí spotřeba. Ta za posledních 10 let vzrostla z 24 na 28 litrů vína na hlavu ročně.


Nový Zéland, ceny révy
Také poslední údaje z Nového Zélandu nejsou zcela optimistické. Vývoj cen hroznů v posledních letech má negativní tendenci, přičemž prognózy hovoří o dalším poklesu. Nejvýznamnější odrůda - Sauvignon se prodává asi o 29 % levněji než v minulém roce. Předpokládá se, že ceny poklesnou na úroveň roku 2000.

Nová revoluce v obalech na víno?
Zatímco v některých západoevropských zemích, včetně Francie (nové Beaujolais), a zejména v USA se postupně začala prosazovat balení vína v krabicích a plastu, u nás je to zatím chápáno jako něco pod úroveň. (Já to tak vidím také). Přesto už je na obzoru další revoluce v obalech.V Japonsku se chystají realizovat projekt společnosti Daiwa Can na výstavbu podniku na výrobu aluminiových obalů na víno. Ty by měly být v řadě parametrů lepší než skleněné láhve. Zejména otázky výroby a transportu mají hovořit pro tuto novinku. Už jsem nějaké podobné pokusy viděl. Myslím, že u nás to moc šancí nemá. Moc by to připomínalo plechovkové pivo, které ostatně v Čechách také nějakou závratnou kariéru neudělalo.


Kosmické technologie ve vinařství
Angličtí vinaři by měli brzo začít používat zcela novou technologii.Systém Oenoview by měl pomocí snímků z družic přispět k výraznému zlepšení kvality. Specialisté z nich vyčtou údaje o půdě, vlhkosti, kvalitě listů apod. s rozlišením přibližně na čtyři keře. Údaje jsou pochopitelně vyhodnocovány počítači. Na základě toho půjde například sklízet určité části vinice s optimální zralostí hroznů v nejvhodnější čas. Vína vyrobená pomocí této novinky by se měla dostat na trh už v roce 2011.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy