Ochutnávka vinařství Tanzberg Mikulov

15.10. se v krásném prostředí pardubického hotelu Zlatá štika konala další, ale bohužel zřejmě poslední ze série ochutnávek našich předních vinařství. Tentokrát jsme se mohli blíže seznámit s víny z Tanzbergu Mikulov. A byl u toho i zakladatel vinařství pan Vladimír Železný. O vínech, historii Tanzbergu i plánech do budoucna hovořil zasvěceně a zajímavě. Vinařství sice není obzvlášť staré, ale již si stačilo získat dobré jméno. V budoucnu prý budou produkovat i košer vína. Některé výroky docela pobavily: "Nemám rád rulandské šedé. Je to jako když lížu rezavé koleje." Jiné přinášely určitá obecná moudra: "Většina vín je otevřena dříve, než by měla. Většina vín je vypita po otevření dříve, než by měla". No a jeden mě opravdu překvapil: "Posledních pět až šest let vyrábějí vinaři na Moravě dramaticky lepší červená vína než bílá." To by určitě stálo za diskusi, mě se to ale nezdá. No a teď k vínům. Samozřejmě jsem byl dost zvědavý na srovnání s poslední ochutnávkou, kde se koštovala vína z Mikrosvínu Mikulov. Tentokrát jsme ochutnali jedenáct vzorků.
Ryzlink vlašský 2007 jakostní odrůdové, vinařská obec Perná, trať Železná. Víno nebylo uvedeno na degustačním listě, takže nejprve trochu zmátlo. Úlohu zavíňovacího vzorku ale zvládlo celkem dobře. Obsah alkoholu 12,5 %, světlince zlatavá barva, nižší viskozita. Dosti výrazná vůně, která nejspíše připomínala hodně kyselá jablka. V chuti svěží, i když možná trochu kyselejší, kratší dochuť. Dal jsem mu 6 bodů ( z 10 možných).
Následoval sekt, vyrobený z Chardonnay, Ryzlinku vlašského a Ryzlinku rýnského, ročník 2006. Já na šumivá vína vůbec nejsem, tak jeho hodnocení přeskočím. Doplním jen, že podle pana Železného jsou sekty vlastně nejúspěšnějším produktem vinařství a bývají okamžitě vyprodány. Podle reakcí v sále se líbil chutí i cenou.
Ryzlink vlašský 2008 kabinet, vinařská obec Perná, viniční trať Železná. Obsah alkoholu 11,5 %, 2,3 g zbytkového cukru, 7 g kyselin a 19,7 g bezcukerného extraktu. Světlinká barva se zelenkavými odlesky, nízká viskozita. Méně výrazná, lehká ovocná vůně. Jemná čistá chuť, krátká dochuť. Dostalo 7 bodů.
Ryzlink rýnský 2007 pozdní sběr, vinařská obec Bavory, viniční trať Slunečná. Obsah alkoholu 13,5 %, 1,7 g zbytkového cukru, 8,1 g kyselin, 23 g bezcukerného extraktu - nejvíce z představovaných bílých vín. Sytější zlatá barva, nižší viskozita. Teplá "sluníčková" vůně, med, citrus, slabý náznak petroleje. Velmi příjemná, plná a přitom svěží chuť, delší dochuť. Víno je vhodné k delší archivaci. Tedy jsme podle mého poskočili zřetelně výše, vlastně se mi líbilo úplně nejvíce ze všech vzorků. Dal jsem 8 bodů.
Sauvignon 2008 pozdní sběr, vinařská obec Mikulov, viniční trať Turold. Obsah alkoholu 13,5 %, zbytkový cukr 1,7 g, kyseliny 7 g, 18,2 g bezcukerného extraktu. Světlinká barva s šedavým nádechem, střední viskozita. Intenzivní vůně černého rybízu, v těle středně plné, též dochuť střední. Na toto víno byly reakce dosti rozporuplné. Mně se dost líbilo, i když o něco méně než to předchozí. Přesto i tentokrát 8 bodů.
Chardonnay 2008 pozdní sběr, vinařská obec Mikulov, viniční trať Turold. Obsah alkoholu 13 %, 1,2 g zbytkového cukru, 7,8 g kyselin, 21,2 g bezcukerného extraktu. Toto vín z velmi mladých keřů doplatilo na umístění v ochutnávce za velmi aromatickým Sauvignonem. Proti němu pak působilo poněkud nevýrazně. Světlinká zlatavá barva, střední až vyšší viskozita. Vůně slabá, nejasná. Středně plné tělo, lehká mineralita. Dochuť kratší. Ohodnotil jsem 7 body.
Rulandské šedé 2008 pozdní sběr, vinařská obec Mikulov, viniční trať Turold. Obsah alkoholu 13 %, 1,8 g zbytkového cukru, 6,2 g kyselin, 18,4 g bezcukerného extraktu. Barva zlatavá, viskozita střední. Středně intenzivní, příjemná ale poněkud nejasná vůně. V těle středně plné, dochuť středně dlouhá až delší. Ocenil jsem na 7,5 bodu.
Ryzlink rýnský 2008 pozdní sběr, vinařská obec Bavory, viniční trať Slunečná. Obsah alkoholu 12 %, 12,2 g zbytkového cukru, 8 g kyselin, 22,7 g bezcukerného extraktu. Světlejší zlatavá barva, vysoká viskozita. Vůně méně výrazná, bohužel totéž bych řekl i o chuti. Středně plné tělo. Přesto zcela jistě docela pěkné víno, nicméně ta 07 se mi líbila více. Takže dávám 7,5 bodu.
Merlot 2007 výběr z hroznů, vinařská obec Bavory, viniční trať Anenský vrch. Obsah alkoholu 13 %, zbytkový cukr 2,6 g, kyseliny 4,4 g, bezcukerný extrakt 22,2 g. Granátová barva s fialovými odlesky, viskozita vysoká. Intenzivní těžká vůně, třešně, čokoláda. V chuti harmonické, dochuť středně dlouhá. Víno s dobrou perspektivou archivace, pro mě nejlepší ( i když zdaleka ne nejdražší) z červených. Dávám 8 bodů.
Pinot noir 2006 výběr z hroznů, vinařská obec Bavory, viniční trať Anenský vrch. Obsah alkoholu 12,5 %, 1,6 g zbytkového cukru, 4,1 g kyselin, 23,1 g bezcukerného extraktu. Barva velmi tmavého rubínu, vysoká viskozita. Středně intenzivní, dost zvláštní vůně, mýdlo, snad i kopr. V těle by mohlo být plnější, dochuť střední. Nejdražší víno ochutnávky. Dal jsem 7 bodů.
Cabernet Sauvignon 2006 pozdní sběr, vinařská obec Mikulov, viniční trať Turold. Obsah alkoholu 13,5 %, zbytkový cukr 2,1 g, 4,6 g kyselin, nejvyšší bezcukerný extrakt vůbec - 25,6 g. Barva hodně tmavá, do fialova, vysoká viskozita. Vůně velmi těžká, pro mě skoro až nepříjemně, káva. Plné tělo, dost výrazné třísloviny, dochuť středně dlouhá. Na závěr jsem čekal trochu více, ohodnotil jsem jen na 6,5 bodu.

Také Tanzberg potvrdil svou dobrou pověst, vína byla pěkná. Na závěr bych je měl asi srovnat s nedávno koštovanými víny z Mikrosvínu. V tradičně porovnávaných vlašácích by u mě zvítězil Mikrosvín. Jejich jsou bohatší, plnější, ovocnější. Pan Železný ale jednoznačně obhajoval ty své - lehčí. Tak by měl Ryzlink vlašský podle jeho názoru vypadat. Ostatní bílá byla podle mě dost srovnatelná. Červená vcelku také, i když zde mi můj jazyk a nos nepotvrdily teorii pana Železného o lepších moravských červených než bílých. Jak u Mikrosvínu, tak i u Tanzbergu se mi bílá líbila více.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy