Ochutnávka Vinařství Zaječí





21.7. se v pardubické Vinotéce plus konala degustace vín Vinařství Zaječí. S víny nás seznamoval jejich obchodní zástupce pan Osička. Vyprávěl zajímavě, dost otevřeně (např problematika prodeje vín do obchodních řetězců) a ochotně odpovídal na dotazy. Hned v úvodu jsem si udělal pořádek v jedné věci, která se mi dost motala. Totiž: Víno Zaječí - Vinařství U Kapličky Zaječí - Vinařství Zaječí. Tušil jsem, že to má společného více než jen obec. Je to takhle: Nejprve bylo Víno Zaječí, pak se bývalý majitel oddělil a vytvořil Vinařství U Kapličky a dál pokračuje Vinařství Zaječí. Jeho roční produkce je asi 400 000 lahví. Přitom nemá žádné vlastní vinice, hrozny nakupuje z několika obcí Velkopavlovické, Mikulovské a Slovácké oblasti. Hlídají údajně, aby sklizeň byla do 1 kg z keře. Protože kolem tohoto vinařství šly v nedávné době dosti negativní věsti, byl jsem na vína dost zvědavý. Vyrábějí je ve třech řadách - Moravia, Exclusive a Zaječí vrch, což je řada nejvyšší, se zajímavými, velmi těžkými lahvemi. My jsme ochutnávali vína jen ze Zaječího vrchu. Ta se mohla chlubit řadou různých ocenění. Takhle jsem je viděl já:

Ryzlink vlašský 2007 pozdní sběr, suché (jediné suché v kolekci Zaječí vrch 2007). Obsah alkoholu 13,5 %, 2 g zbytkového cukru, kyseliny 6,2 g. Cukernatost při sběru 23°. Sytější zlatá barva, vyšší viskozita. Vůně dosti intenzivní, sladká, med, louka, vlašské ořechy. Středně plné tělo, v chuti pikantní kyselinka, středně dlouhá dochuť. Na úvod určitě pěkné víno, dal jsem 7 bodů ( z 10 možných).
Rulandské bílé 2007 pozdní sběr, polosuché. Vinařská obec Zaječí, trať Stará hora. Obsah alkoholu 12,5 %, zbytkový cukr 12 g, kyseliny 6,6 g. Víno se spoustou ocenění (Vinum juvenale, Muvina aj., vyrobené metodou sur lie. Sytější zlatá barva, vysoká viskozita. Vůně intenzivní, sladká, hrozny, čerstvý chléb. Extraktivní harmonické víno s plným tělem a dlouhou dochutí. Možná archivace 6-8 let. Líbilo se mi, dal jsem mu 8 bodů.
Rulandské modré Claret 2007 výběr z hroznů, polosuché. Obsah alkoholu 13,5 %, 9 g zbytkového cukru, cukernatost při sběru 26 °. Barva cibulové slupky, vyšší viskozita. Vůně lehčí, ovocná. Středně plné tělo, velmi svěží pikantní chuť. Delší dochuť s nepatrnou hořčinkou. Pro mě asi nejméně zajímavé víno večera. Dostalo 6,5 bodu.
Ryzlink rýnský 2007 pozdní sběr, polosladké. Vinařská obec Zaječí, trať Stará hora. Obsah alkoholu 11,5 %, 20 g zbytkového cukru, 7,1 g kyselin. Světlejší zlatavá barva, vysoká viskozita. Intenzivní, velmi zajímavá vůně, meruňky, lipový květ. Středně plné tělo, sametová a zároveň pikantní chuť, vybízející k dalšímu doušku. Dochuť středně dlouhá. Ocenil jsem na 8,5 bodu.
Sauvignon 2007 pozdní sběr, polosladké. Vinařská obec Pavlov, trať Sahara. Obsah alkoholu 12 %, zbytkový cukr 22 g, 6,9 g kyselin, cukernatost při sběru 23°. Barva zlatavá se zelenkavými odlesky, vyšší viskozita. Intenzivní velmi příjemná vůně, angrešt, černý bez, listy černého rybízu. Plné tělo. V chuti šťavnaté, pikantní, opět jsem cítil angrešt. Středně dlouhá dochuť. Pro mě nejlepší víno večera, ohodnotil jsem 9 body.
Tramín 2007 pozdní sběr, polosladké. Obsah alkoholu 13 %, 18 g cukru, 6,5 g kyselin, cukernatost 23°. Žlutozelená barva, vysoká viskozita. Středně intenzivní sladká vůně, med, růže. Plnější tělo, sladká medová chuť. Středně dlouhá dochuť s nepatrnou hořčinkou. Také toto víno může ležet v archivu 6-8 let. Ocenil jsem 7 body.
Chardonnay 2007 výběr z hroznů, polosladké. Vinařská obec Horní Věstonice, trať Pod Děvínem. Obsah alkoholu 12 %, 25 g zbytkového cukru, 6,6 g kyselin, cukernatost 26°. Barva zlatá se zelenkavými odlesky, viskozita vysoká. Intenzivní vůně exotického ovoce, sladké banány, ananas. Plně tělo, příjemná chuť ananasového kompotu. Středně dlouhá dochuť. Víno určené spíše k slavnostním přípitkům než k delšímu pití, méně vhodné k archivaci. Dostalo 7,5 bodu.

Rulandské šedé 2007 výběr z bobulí, polosladké. Obsah alkoholu 12,5 %, 44 g zbytkového cukru, 6,7 g kyselin, cukernatost při sběru 29°. Zlatožlutá barva, vysoká viskozita. Vůně spíše méně intenzivní, pomerančová kůra. Plné tělo, v chuti pro mě až příliš sladké. Dochuť dlouhá. Dal jsem mu 7,5 bodu.
Neronet 2006 jakostní odrůdové, suché. Obsah alkoholu 12 %, 1,5 g zbytkového cukru. Nefiltrované víno, jehož 20 % zrálo 18 měsíců v bariku. Barva podle očekávání velmi tmavá s fialovými okraji, viskozita vysoká. Těžší vůně fialek a lesního ovoce. Sametová chuť tmavého ovoce se zakulacenýmí tříslovinami. Dochuť delší. Dostalo 7,5 bodu.
Co tedy na závěr? I když se jednalo spíše o sladší vína, dost se mi líbila. Ceny byly ovšem trochu vyšší, poměrně unifikované mezi 219-249,-. Jedinou slabinou ochutnávky byl pro mě velice jednoduchý degustační list, ze kterého se nedalo vyčíst skoro nic. Pan Osička sice poctivě všechny důležité údaje říkal, v okolním hluku mi ale mnohé uniklo.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy