Na ochutnávku do hypermarketu?






Nedávno jsem četl poměrně bouřlivou diskusi na téma ochutnávky vín. Tedy kam chodit, co by tam mělo být nabízeno apod. Přiložím trochu netradiční polínko - ochutnávku v hypermarketu. 16. dubna jsem byl na ochutnávce v Globusu v Pardubicích. Šel jsem tam se smíšenými pocity. Vím, že Globus tyto ochutnávky už delší čas provádí, ale zatím jsem je nějak vynechával. Čekal jsem, že se tam budou podávat nejobyčejnější marketová vína a že se nic nového nedozvím. Musím připustit, že jsem se dost mýlil. Ochutnávka se mi líbila a celkem nemám, co bych ji vytkl. Teď jsem si to asi u skalních vínomilů rozlil a možná rozvažují mezi upálením a věčným zatracením, ale proč si hrát na snoba.
Už při příchodu jsem byl příjemně překvapen pěkným a přehledným degustačním listem a přiloženým poměrně podrobným popisem nabízených vín. Již před zahájením byla všechna místa obsazena. Přednášel pan Jan Martínek, zastupující německo-italskou společnost Racke & GIV. Šlo o vína z JAR, Austrálie, Chile a Itálie. V tom, že to budou marketová vína jsem se sice nemýlil, ale vesměs šlo o velmi slušnou kategorii. Cenově se pohybovala od 119 do 429 Kč, všechna byla dobrá až velmi dobrá. Pan Martínek o nich povídal se zápalem, přidal různé zajímavůstky o vinařství v zemích jejich původu. Jako profesionálovi bych mu jen vytkl občasné chyby ve výslovnosti (názvy odrůd apod.). V průběhu ochutnávky bylo podáváno velmi slušné občerstvení z čerstvého pečiva, sýrů a uzenin. No a co jsme to vlastně ochutnávali?
Orvieto Classico Secco 2007 DOC, Melini, Itálie. Víno původem z Umbrie, vyrobené poměrně složitou kupáží z odrůd Trebbiano, Toscana, Grechetto, Malvasia a Drupeggio. Sklízí se zde asi 12 tun z hektaru. Mělo 12 % alkoholu, světlejší zlatavou barvu se zelenkavými záblesky. Viskozita byla nízká, ve vzhledu lehké perlení. Lehčí vůně citronů a kiwi. Dosti neutrální chuť s nepatrnou hořčinkou. Dochuť kratší až střední. Je doporučováno k lehkým předkrmům, bílému masu a rybám. Funkci zavíňovacího vzorku splnilo docela dobře, dal jsem mu 6,5 bodu.
Pinot Grigio 2007 IGT, Lamberti, Veneto, Itálie. Pinot Grigio je italský název pro Rulandské šedé. Sklízí se zde 11 tun z hektaru. Víno s 12 % alkoholu, zlatožluté barvy, nižší až střední viskozity. Středně intenzivní vůně citrusů. Ty byly i ve svěží chuti. Kratší až střední dochuť. Víno je doporučováno k těstovinám, pikantními omáčkám, zelenině a drůbeži. Bylo o něco lepší než předchozí vzorek, dal jsem 7 bodů.
Chardonnay 2008 Golden Kaan, Western Cape, JAR. Obsah alkoholu 13,5 %. Víno zrálo v podruhé použitých barikových sudech. Suché víno se světlou zelenkavou barvou a vyšší viskozitou. Vůně byla výraznější, sladká, byly v ní banány a ananas. Příjemná plná chuť, středně dlouhá až delší dochuť. Doporučováno k salátům, těstovinám a rybám. Nejlepší bílý vzorek, 7,5 bodu.







Cabernet Sauvignon Rosé 2007, Espritu de Chile. Vysoký obsah alkoholu - 14 % - tedy žádná šťávička. Vyšší viskozita, rezavě oranžová barva. Vůně jahod a malin, chuť příjemná, na růžové víno i docela plná, dochuť ale kratší. Je doporučováno jako aperitiv nebo k bílému masu. Ohodnotil jsem na 6,5 bodu.
Merlot 2007 IGT Lamberti, Veneto, Itálie. 12,5 % alkoholu, vyšší viskozita, barva na pomezí rubínu a granátu. Středně intenzivní vůně rybízu a grepu. V chuti příjemné kyseliny i třísloviny. Dochuť kratší až střední. Vhodné k nakládaným a pikantním masům. Dal jsem mu 7 bodů.
Merlot 2006 Golden Kaan, Western Cape, JAR. Obsah alkoholu 13,5 %. Víno zrálo 9 měsíců v barikových sudech. Dosti neobvyklá barva někde mezi tmavorezavou a mahagonem. Vysoká viskozita, vůně intenzivní, ale dost špatně zařaditelná, nejspíše višně. V příjemné chuti jsem cítil třešně. Dochuť středně dlouhá. Doporučuje se k vepřovému a drůbežímu masu. Ocenil jsem 7,5 b.

Shiraz 2006 Folonari IGT, Itálie. Obsah alkoholu 13 %. Vysoká viskozita, barva tmavého granátu. Těžká kořenitá vůně černého rybízu. V ovocné chuti ale něco cizího. Dochuť středně dlouhá. Vhodné ke grilovaným a kořeněným jídlům. Pro mě asi nejslabší víno ochutnávky, ale ještě 6,5 bodu.
Shiraz 2007 Yellow Tail, Casella Wines, Yenda, Austrálie. 14 % alkoholu. Vysoká viskozita, barva neprůhledná do fialova. Výrazná vzrušující vůně černého rybízu, lesního ovoce a koření. Tělnaté víno s chutí lesních plodů, vanilky a perníku. Dochuť střední až delší. Doporučuje se k hovězímu masu a zvěřině. Opravdu pěkné víno, kterému jsem dal 8 bodů.




Cabernet Sauvignon 2006 Golden Kaan, Western Cape, JAR. 13,5 % alkoholu. Vysoká viskozita, barva tmavého granátu. Méně výrazná vůně, ale chuť lepší (což zase tak časté nabývá), ale i zde jsem měl dost potíže se zařazením, snad třešně. Dochuť středně dlouhá. Mělo by se podávat k biftekům či jehněčímu. Získalo ode mě 7 bodů.
Cabernet Sauvignon 2007 Aresti, Estate Selection, Chile. Obsah alkoholu 14 %, vysoká viskozita. Velmi tmavá barva do fialova. Výrazná nádherná vůně, byly v ní borůvky a koření. Plná chuť s trochu výraznějšími tříslovinami. Delší dochuť. Doporučuje se k biftekům a vepřovému masu. Dostalo 7,5 bodu.
Valpolicella Classico Superiore Ripasso 2006 DOC, Folonari, Itálie. Kupáž odrůd Corvina, Rondinella a Molinara. Obsah alkoholu 13,5 %. Střední až vyšší viskozita. Barva někde mezi granátem a mahagonem. Výrazná ovocná vůně třešní a višní, kořenitá chuť. Je doporučováno k pečenému masu a zvěřině. Dal jsem 7 bodů.
Syrah 2005 Reserva, D.O. Maipo Valley, Limited Release, Aresti, Rio Claro, Chile. Víno dostalo zlatou medaili na Concours Mondial Bruxelles 2007. Zrálo 12 měsíců v barikových sudech. Vysoký obsah alkoholu - 14,5 %. Vysoká viskozita. Barva velmi tmavého granátu. Výrazná těžká kořenitá vůně. Lahodná plná chuť. Střední až delší dochuť. Doporučováno ke zralým sýrům. Přiznám se, že úplně nejvíce se mi na tomto víně líbilo to, že jsem ho v závěrečné minisoutěži vyhrál. Jinak se ale určitě o běžné marketové víno nejedná. Dostalo 8,5 bodu.





Nemohu mluvit za ostatní, ale myslím, že většina lidí vypadala dost spokojeně. Žádné z vín nebylo vyloženě špatné, některá velmi pěkná. Kromě dobrého pití a jídla vyhrálo ještě několik dalších lidí láhev vína a úplně každý si odnášel řadu dárků: malé láhve, tašky na víno a další drobné suvenýry.
Mám-li tuto ochutnávku srovnat s těmi, na které chodím běžně a kde je obvykle představováno jedno vinařství, častěji domácí, rozdíly vidím asi následující: Vína z marketů mohou působit trochu uniformně, ale pokud se udělá dobrý výběr a sáhne se do dražšího sortimentu, ochutnávka fádně nepůsobí, i když asi chybí ty skvělé lahůdky, které se na prezentacích lepších vinařství obvykle objevují na závěr. Naproti tomu někdy bývají úvodní vína relativně slabší a u některých vinařství se člověk nemůže ubránit dojmu, že např. všechna bílá jsou si nějak až moc podobná. Na závěr tedy: Nevidím důvod, proč to nezkusit znovu. Prakticky jedinou slabinou ochutnávky z mého pohledu byly nepříliš vhodné široké sklenice, kterými se nedalo dobře kroužit.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy