Vinobraní na Kuksu. Reportáž

Vinobraní někde na jižní Moravě, to až taková vzácnost není, ale ve východních Čechách, to je něco úplně jiného. 13. 9. 2008 se konal 2. ročník vinobraní v překrásném areálu hospitálu na Kuksu u příležitosti obnovení vinohradu hraběte Šporka a panenské sklizně. ( 0,5 ha, jediná registrovaná vinice v Královehradeckém kraji, navíc vysazená raritou, Tramínem bílým - Brynštem.)
Loňský rok jsem se na první ročník nedostal, druhý už jsem si nechtěl nechat ujít. Pak jsem viděl video z akce a byl jsem trochu zviklaný, moc se mi nelíbilo, jak si tam dav myje ruce při nabírání vína, tekoucího po schodech. Potom jsem ale hovořil s důvěryhodným známým, který tam byl a líbilo se mu to. Nakonec jsme si doma řekli, že až zase tak moc neriskujeme, uděláme si rodinný výlet vláčkem, prohlédneme si krásný areál s unikátními sochami a možná se potkáme i se slušným vínem.
Krátce před jednou hodinou odpolední jsme spolu s velkým davem vystoupili z vlaku a po zaplacení vstupného (150 Kč za osobu) jsme spolu s většinou směřovali přes celý areál přímo ke kaskádovému schodišti, po němž mělo ve 13 hodin téci víno. Ne že bych právě o tohle víno stál, ale vidět jsem to chtěl.V programu bylo uvedeno, že po zakoupení sklenky je na schodišti konzumace vína zdarma. Mylně jsem se domníval, že se ty sklenice budou na místě prodávat, ale chyba. Někteří sklenky měli, jiní ne, další vytáhli různé kelímky a čekali. Ve 13 hodin začaly projevy mnoha významných osobností z politické, církevní a kulturní oblasti. Nikoho z nich jsem neviděl, stejně jako většina lidí, stojících na schodišti a pod ním. Dav ostatně nebyl na projevy příliš naladěn, ozývalo se brblání, evidentně byl větší zájem o víno. Jedná mladá dáma čekání nevydržela a na prudkém sluníčku omdlela. Po necelé půlhodince se lidé přece jenom dočkali. Teklo jakési bílé, pravděpodobně Milerka.
Skleničky jsem nakonec objevil celkem snadno, prodávaly se na úplně opačné straně areálu, bohužel pár kroků od trasy, kterou musela směrem ke schodišti projít většina lidí od vlaku. Za 100 Kč jsem dostal sklenku a tři žetonky ( po 10 Kč) na ochutnávku. Na nádvoří hospitálu bylo osm stánků se zajímavými víny z našich i zahraničních vinařství ( např. Oldřich Drápal, Maděřič, ČEBAV). Ochutnávky se pohybovaly mezi 1-4 žetonky, počet stánků byl ale na to množství lidí docela malý. ČEBAV dával vše za jeden žetonek, vína měl dobrá, tudíž tu byla docela fronta.
Na programu byla po celý den prohlídka celé expozice hospitálu. Kdo se ale domníval, že se dovnitř podívá, měl trochu problém. Vše bylo zavřené, nikde žádný informační nápis a občas se odněkud vyhrnula skupina návštěvníků. Pak jsem od známého zjistil, že bylo nutné se předem na pokladně zaregistrovat na přesný čas. Určitě rozumné opatření, které zcela chápu, méně už, proč o tom nebyla nikde informace.
Kdo měl zájem o muziku, konalo se několik zajímavých koncertů různých žánrů, vystupoval i houslista Jaroslav Svěcený. Děti se mohly podívat na loutkové představení , vystoupili i Hofcomoedianten. Večer byl na programu i vzlet horkovzdušných balónů, to už jsem neviděl.
Dost rozpačitý dojem se potvrdil i v samotném závěru, kdy se do dvou malých vagonků motoráčku doslova narvalo asi milion mírně ovíněných návštěvníků. Nevím, zda to přičíst na vrub organizátorům, či nepružnosti ČD, ale přidat jeden vagon asi šlo.
Přesto bych nechtěl, aby to vyznělo úplně negativně. Chápu, že organizátoři se zajištěním tak velké akce se spoustou doprovodných programů museli mít spoustu práce. Možná se prostě jednalo o nevychytané mouchy ještě ne úplně zaběhnuté záležitosti. Pokud by se odstranily, mohly by být další ročníky opravdu pěkné.
Na závěr na vylepšení chuti alespoň tři pěkná vína:
Dornfelder 2007 pozdní sběr ČEBAV Tvrdonice. Velmi tmavé víno se zajímavou vůní, připomínající oregano.
Alibernet 2007 neskorý sber Vinné pivnice Svätý Jur, Slovensko. Karmínová barva, vůně švestkového kompotu, v chuti černý rybíz a višně.
Castillo Santa Barbara 2001 Gran reserva, Bodegas Fernando Castro, Španělsko. Silné tmavé mohutné voňavé stoprocentní Tempranillo.
Příbuzné články:
Galerie Rýnských ryzlinků
Pardubický festival vína

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Setkání u vína s profesorem Šamánkem

Teleskové. Kurikanové

Chorvát, Elbling, Veritas a další méně obvyklé odrůdy